بررسی تاثیر دما و سرعت بار متحرک بر پاسخ روسازی انعطافپذیر با رفتار ویسکوالاستیک با استفاده از مدل 3 بعدی اجزای محدود
(ندگان)پدیدآور
نجفی, فاطمهملکوتی علون آبادی, محمودسروش, میثمفاضلی, عبدالرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله اهمیت استفاده از مدل شبیه سازی سه بعدی اجزای محدود را به منظور محاسبه پاسخ روسازی انعطاف پذیر با رفتار ویسکوالاستیک تحت بارگذاری متحرک با سرعتهای متفاوت و در دماهای مختلف بارگذاری نشان میدهد. مدل سه بعدی اجزای محدود با استفاده از نرم افزار آباکوس ساخته شد. در مدل شبیه سازی شده، بار متحرک به صورت بارهای تکهای در گرههای متوالی در طول مسیر حرکت با توجه به سرعت حرکت بار در نظر گرفته شده است. به منظور به حداقل رساندن تاثیر لبههای مدل روسازی بر دقت نتایج از مرزهای خاموش استفاده شده است. برای شبیه سازی مرزهای خاموش از مشهای بینهایت در مرزهای بیرونی مدل استفاده شده است. رفتار ویسکوالاستیک لایه آسفالتی نیز به صورت مدل تعمیم یافته ماکسول در قالب سری پرونی لحاظ شده است. ابتدا دقت مدل شبیه سازی شده آباکوس در این پژوهش با استفاده از مقالهChen و همکاران که یک روسازی ویسکوالاستیک چندلایه را به روش تحلیلی مورد مطالعه قرار داده است اعتبارسنجی شده و سپس پاسخ روسازی انعطاف پذیر تحت سرعت های متفاوت وسیله نقلیه در حال حرکت و در دماهای متفاوت بارگذاری مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که افزایش دما و کاهش سرعت باعث افزایش پاسخ روسازی مطالعه شده میگردد. همچنین نتایج تحلیل در امتداد مسیر بارگذاری نشان داد که کرنشهای طولی به صورت کششی و کرنشهای عرضی هم به صورت کششی و هم به صورت فشاری می تواند ظاهر شود.
کلید واژگان
سرعت بار متحرکدما
روسازی انعطافپذیر
اجزا محدود
رفتار ویسکوالاستیک
روسازی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسهParseh Designers Transportation Research Institute
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسیارشد، دانشکدة مهندسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایراناستادیار، دانشکدة مهندسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
دانشجوی دکتری، دانشکدة مهندسی هوا فضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران
استادیار، دانشکدة مهندسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران




