بررسی آزمایشگاهی تأثیر دما بر مقاومت لغزندگی انواع مخلوطهای آسفالتی
(ندگان)پدیدآور
میرابی مقدم, محمد حسناکبری, علینوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
عوامل مختلفی در مقاومت لغزندگی روسازی های آسفالتی تأثیر دارند که یکی از آنها دمای سطح روسازی است. گرچه تعدادی از محققین ) با توجه به رفتار ویسکوالاستیک آسفالت رویه و لاستیک وسیله نقلیه( تلاش کردند تا تأثیر این پارامتر را بر ارزش مقاومت لغزندگی روسازی بررسی نمایند، اما تاکنون نتیجه مشخصی از کار آنان ارائه نشده است. در این مقاله، تأثیرات دمای سطح روسازی بر ارزش مقاومت لغزندگی انواع مخلوطهای آسفالتی رویه راه بررسی شده است. برای این منظور از یک رویکرد آزمایشگاهی استفاده شده و با ساخت نمونه هایی از چهار نوع مخلوط بتن آسفالتی گرم، سرباره ای فولاد، استخوان بندی سنگدانه ای و متخلخل و حرارت دادن آنها به دو روش "اون" )کوره( و "حمام آبگرم"، ارزش مقاومت لغزندگی آنها در درجه حرارت های مختلف با دستگاه آونگ انگلیسی اندازه گیری شده است. نتایج نشان داد که در درجه حرارت محیط مقاومت لغزندگی مخلوط آسفالتی سرباره فولاد، در مقایسه با سایر مخلوط های آسفالتی دارای بیشترین مقدار بوده و با افزایش درجه حرارت، مقاومت لغزندگی انواع مخلوط های آسفالتی کاهش می یابد. بعلاوه، نوع منبع گرمایش تأثیری در تغ ییرات مقاومت لغزندگی سطح روسازی در درجه حرار تهای مختلف ندارد.
کلید واژگان
مقاومت لغزندگیاصطکاک
دما
آونگ انگلیسی
مخلوط آسفالتی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسهParseh Designers Transportation Research Institute
سازمان پدید آورنده
گروه عمران، دانشکده مهندسی شهید نیکبخت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهداندانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران




