• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 6, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 6, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    استفاده از مدل‌‌ تاخیر فضایی در پیش‌بینی نرخ تصادفات راه

    (ندگان)پدیدآور
    بروجردیان, امین میرزاصفارزاده, محمودقاسم زاده خشکرودی, علی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از معضلات سیستم‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای، تصادفات می‌باشد که در سالهای اخیر مطالعات زیادی را در حوزه ایمنی به خود معطوف کرده است. از آنجاکه تصادفات معلول ترکیب عوامل پیچیده مختلفی است که در آن موثر بوده‌‌اند، لذا پیش‌بینی نرخ تصادفات از موضوعات خاص حوزه مهندسی ایمنی راه محسوب می‌شود. پیش‌بینی تصادفات در قطعات راه عمدتاً به کمک مدل‌های آماری انجام می‌گیرد.مدلهای معمول آماری مانند مدل دوجمله‌ای منفی دارای محدودیت‌هایی می‌باشند برای مثال در این مدل‌ها اثر متقابل نزدیک بودن دو تقاطع خاص به یکدیگر در‌نظر گرفته نمی‌شود. به این اثر رابطه فضایی بین داده‌های قطعات متوالی گفته می‌شود.در اکثر مطالعات انجام شده وابستگی فضایی بین قطعات راه در نظر گرفته نشده است. در مواجهه با داده‌های مکانی، مدل‌های اتورگرسیو ‌فضایی که توانایی محاسبه وابستگی فضایی بین قطعات راه را دارند، می‌توانند جایگزین مدل‌ها و روش‌های مرسوم آماری گردند.در واقع زمانی که داده‌ها دارای مشخصه مکانی هستند، ممکن است وابستگی فضایی بین مشاهدات وجود داشته باشد و به‌کارگیری شیوه‌های مرسوم که این وابستگی را درنظر نمی‌گیرند،نتایج تحلیل را دچار خطا می‌کند. در این تحقیق پس از قطعه‌بندی راه و تخصیص تصادفات به هر قطعه، با تشکیل ماتریس وزن جهت محاسبه وابستگی فضایی قطعات به یکدیگر به بررسی عملکرد مدل تاخیر فضایی پرداخته و پس از برآورد پارامترها، عملکرد این مدل در مقایسه با مدل رگرسیون خطی نشان داده شده است. سپس به پیش‌بینی نرخ تصادفات در قطعات راه پرداخته و با مقایسه نرخ تصادفات واقعی و پیش‌بینی شده، بهترین پیش‌بینی کننده انتخاب شده است. با بررسی RMSE مدلهای پیش‌بینی شده و مقادیر واقعی در روش بیشترین درستنمایی ، مدل تاخیر فضایی با مقدار RMSE به میزان9707/6 به عنوان مدلی کارامدتر در‌ پیش‌بینی نرخ تصادفات در این تحقیق شناخته شد.
    کلید واژگان
    اتورگرسیو فضایی
    وابستگی فضایی
    ماتریس وزن
    پیش‌بینی نرخ تصادفات
    برآورد به روش بیشترین درستنمایی
    ایمنی
    ایمنی حمل و نقل

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2015-03-21
    1394-01-01
    ناشر
    پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه
    Parseh Designers Transportation Research Institute
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تربیت مدرس
    دانشگاه تربیت مدرس
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

    شاپا
    2008-6598
    URI
    http://jte.sinaweb.net/article_77301.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/297857

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب