ارائه روش توسعه مدل زوال هندسی خطوط ریلی: رگرسیون یا زنجیره مارکف
(ندگان)پدیدآور
اسلامی خوزانی, امیرحسینگل رو, امیرباقری, مرتضینوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه مزایای استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی مانند ایمنی، ظرفیت جابجایی بالا و کاهش آلودگی های زیست محیطی موجب گسترش روزافزون آن گردیده است. به منظور ایجاد اطمینان از عملکرد مناسب این سیستم، برنامهریزی عملیات نگهداری و تعمیرات خطوط ریلی امری اجتناب ناپذیر است. یکی از ملزومات اصلی این نوع برنامه ریزی توسعه مدل زوال خطوط ریلی است که به کمک آن می توان فهمید چه زمانی وضعیت خطوط ریلی از حداقل قابل قبول مورد نظر تنزل می یابد و نیاز به عملیات نگهداری و تعمیر دارد. یکی از مهم ترین شاخص هایی که بیان کننده زوال هندسی خطوط ریلی است شاخص کیفیت خط می باشد. تا بحال تلاش اندکی در خصوص ساخت مدلی برای این شاخص توسط محققین صورت گرفته است. هدف اصلی این مقاله ارائه روش توسعه مدل زوال هندسی خطوط ریلی می باشد. در این تحقیق، مدل زوال خطی به روش تحلیل رگرسیون با استفاده از شاخص کیفیت خط و بر اساس دو سال اطلاعات برداشت شده توسط ماشین اندازه گیر خط توسعه یافته و همچنین مدل زوال احتمالاتی با استفاده از روش زنجیره مارکوف تدوین گردیده است. ماتریس های انتقال در زنجیره مارکوف بر اساس نظر کارشناسان خبره و بررسی اطلاعات برداشت شده توسط ماشینهای اندازه گیر خط بدست آمده است. نهایتا مدل های زوال بدست آمده از روش رگرسیون و زنجیره مارکوف با یکدیگر مقایسه شده و نتیجه گیری شد که نرخ زوال هندسی خط به روش زنجیره مارکوف از روش خطی اندکی کمتر است که این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار نیست.
کلید واژگان
نرخ زوالماشین اندازهگیرخط
ماتریس های انتقال
رگرسیون
زنجیره مارکوف
زیرساختهای حمل و نقل
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسهParseh Designers Transportation Research Institute
سازمان پدید آورنده
کارشناس شرکت مهندسی بین المللی ایریتکهیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت




