• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل و ارزیابی تأثیر خشم راننده بر شدت تصادفات

    (ندگان)پدیدآور
    کی منش, محمود رضانصراله تبار آهنگر, علیارقند, الناز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    937.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تصادفات ترافیکی یک عامل اصلی مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ایران است. امروزه این موضوع به یکی از مسائل مهم پیش روی مهندسان ترافیک و مدیران برنامه ریزی حمل و نقل تبدیل شده است عامل انسانی تأثیرگذارترین عامل در تعیین سطح ایمنی ترافیک جاده­ای از میان عوامل سه­گانه محیط، وسیله نقلیه و انسان است. شرایط راننده مانند شرایط روانی، اخلاقی و سطح خطرپذیری از جمله مواردی هستند که در امر رانندگی بطور مستقیم تأثیرگذار است. این امور متغیر بوده و قابلیت پیش‌بینی کمی دارند و ممکن است منجر به ایجاد شرایط نا ایمن گردند. سطح خطر­پذیری در رانندگان یکی از فاکتورهای مهم عامل انسانی در رانندگی و تأثیرگذار در ایمنی ترافیک است. در سال­های اخیر مطالعه­ی ارتباط میان رفتار رانندگان بر اساس ویژگی­های شخصیتی با استفاده از برداشت­های میدانی و پرسشنامه­های خود اظهاری سهم بسزایی در مطالعات ایمنی ترافیک داشته است. در این مطالعه میزان خشم راننده در رفتار ترافیکی نمونه­ای از رانندگان تهرانی و ارتباط آن با ایمنی و تصادفات ترافیکی مورد بررسی قرار گرفته است که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. تحلیل همبستگی، ارتباط معناداری میان سن و سنوات رانندگی رانندگان با برخی از عامل‌های مقیاس خشم و همچنین میان  میزان خشم راننده در موقعیت های ترافیکی مختلف با درگیری در تصادفات ترافیکی نشان می‌دهد. مقایسه نتایج مطالعه انجام شده با سایر کشورها حاکی از آن است که میزان خشم رانندگان ایرانی نسبت به رانندگان هندی(به عنوان یک کشور آسیایی) کمتر و نسبت به رانندگان اروپایی بیشتر است. براساس این نتایج تقویت فرهنگسازی در زمینه کنترل خشم رانندگان می‌تواند اثر قابل توجهی در کاهش شدت تصادفات دارد.
    کلید واژگان
    رانندگی پرخاشگرانه
    رفتار پرخطر رانندگی
    ایمنی
    شدت تصادفات
    تحلیل پرسشنامه‌ای
    تصادفات

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-12-22
    1398-10-01
    ناشر
    پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه
    Parseh Designers Transportation Research Institute
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
    دانش آموخته دوره دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
    دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

    شاپا
    2008-6598
    URI
    http://jte.sinaweb.net/article_63219.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/297785

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب