• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی بهینه عرشه پلهای بتنی پیش ‏تنیده جعبه‏ای بر اساس آیین‏ نامه بارگذاری پل ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک

    (ندگان)پدیدآور
    نادرپور, حسینخیرالدین, علیعرب نائینی, ماشاالله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    3.866 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در این مقاله، بهینه‏سازی عرشه پلهای بتنی پیش‏تنیده پس‏کشیده جعبه‏ای بر اساس آیین‏نامه بارگذاری پل ایران مورد بررسی قرار گرفته است. کاهش وزن عرشه پل علاوه بر این که باعث صرفه‏جویی در مصالح مصرفی و در نتیجه هزینه‏های روسازه و زیرسازه می‏شود، تأثیر بسزایی در کاهش نیروی زلزله وارد بر پل دارد. در این بهینه‏سازی، متغیرهای گوناگون از جمله ابعاد اجزای مختلف سطح مقطع عرشه، تعداد تاندونها، تعداد کابلهای هر تاندون، آرایش تاندونها، نسبت آرماتور کششی دال بالا و دال طره و میزان نیروی کشش جک در نظر گرفته شده است. قیود مشخصه بر روی این متغیرها بر اساس شرایط عملی ساخت و محدودیتهای آیین‏نامه‏ای است. قیود ضمنی برای طراحی نیز طبق ضوابط استاندارد AASHTO فرمول بندی می‏شود. به دلیل غیرخطی بودن بیشتر قیود، با یک مساله بهینه‏سازی غیرخطی روبرو هستیم که حداقل‏های موضعی مختلفی دارد؛ به همین دلیل نیاز به روشی است که قادر به شناسایی حداقل کلی تابع هدف باشد. در این مقاله از الگوریتم ژنتیک (GA) برای بهینه‏سازی استفاده شده است. این الگوریتم، توانایی قابل توجهی در حل مسائل بهینه‌سازی پیچیدهای دارد که روش‌های کلاسیک برای آنها یا قابل اعمال نبوده و یا در یافتن بهینه کلی قابل اطمینان نیستند. نتایج حاصل از این بهینه‏سازی نشان می‏دهد، با یک بار فرمول‏بندی مساله طراحی پل و با کمک الگوریتم ژنتیک می‏توان در مدت زمان کوتاهی به پاسخ بهینه دست پیدا کرد. الگوریتم ژنتیک به طور موفقیت آمیزی در این بهینه‏سازی بکار گرفته شد و طرح بهینه به طور دقیق محاسبه گردید. عرشه بهینه به دست آمده که دارای حداقل وزن ممکن بوده، تمام ضوابط آیین‏نامه‏ای تعریف شده و حداقل و حداکثرهای اجرایی موردنظر طراح را رعایت می‏کند.
    کلید واژگان
    بهینه ‏سازی
    پل پیش ‏تنیده
    پل جعبه ‏ای
    الگوریتم ژنتیک

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2014-12-22
    1393-10-01
    ناشر
    پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه
    Parseh Designers Transportation Research Institute
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
    دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
    دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

    شاپا
    2008-6598
    URI
    http://jte.sinaweb.net/article_9843.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/297744

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب