| dc.date.accessioned | 1399-07-09T06:12:38Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T06:12:38Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T06:12:38Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T06:12:38Z | |
| dc.date.issued | 2011-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1390-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2012-12-29 | en_US |
| dc.date.submitted | 1391-10-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (1390). بررسی تأثیر برخی عوامل مربوط به شخص و وسیله نقلیه بر وضعیت تقصیر در سوانح ترافیکی کشور. فصلنامه مهندسی حمل و نقل, 3(2), 117-124. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6598 | |
| dc.identifier.uri | http://jte.sinaweb.net/article_2351.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/297689 | |
| dc.description.abstract | بین افراد مقصر و غیر مقصر در تصادف رانندگی تمایزهایی وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی اثر سن، جنس، نوع گواهینامه، سرعت و نوع وسیله نقلیه بر نوع تقصیر در تصادفات است. دریک بررسی پیمایشی 557182 تصادف به روش census با پیامد مقصر و غیر مقصر بودن در تصادفات وارد مطالعه شدند. متغیر های مورد بررسی سن، جنس، نوع گواهینامه، سرعت و نوع وسیله نقلیه هستند و یافت هها در قالب آمار توصیفی ارایه شده و تحلیل آنها با آزمون رگرسیون لجستیک صورت گرفته است. نتایج نشان داد عامل سن تأثیری بر مقصر بودن نداشته است. در محورهای درون شهری، مردان شانس بیشتر (20/1 =OR) و در محورهای برون شهری شانس کمتری (0/499=OR) برای مقصر بودن داشتند. در محور های برون شهری مؤثرترین فاکتور، سرعت (3/60 =OR)است. شانس مقصر بودن برای گواهینامه ب 1 در هر دو محور درون و برون شهری به ترتیب 2/99و 2/68و شانس مقصر بودن موتورسیکلت در هر دو محور درون و برون شهری به ترتیب 1/76و 2/19بود. در محورهای برون شهری شانس مقصر بودن در رخداد سوانح ترافیکی توسط عامل سرعت تا نزدیک پنج برابر بیشتر از محورهای درون شهری است. توصیه می شود با توجه به عامل سرعت و جنسیت در راکبین موتورسیکلت خصوصاً در محورهای برون شهری برنامه ریزی و سیاستگذاری مناسب توسط سازمانهای ذیربط صورت پذیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 321 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه | fa_IR |
| dc.publisher | Parseh Designers Transportation Research Institute | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه مهندسی حمل و نقل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Quarterly Journal of Transportation Engineering | en_US |
| dc.subject | تقصیر | fa_IR |
| dc.subject | تصادفات | fa_IR |
| dc.subject | محور درون شهری | fa_IR |
| dc.subject | محور برون شهری | fa_IR |
| dc.subject | حوادث | fa_IR |
| dc.title | بررسی تأثیر برخی عوامل مربوط به شخص و وسیله نقلیه بر وضعیت تقصیر در سوانح ترافیکی کشور | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی - پژوهشی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 117 | |
| dc.citation.epage | 124 | |