تأثیر آموزش تفکّر مثبت بر رضایت از زندگی و احساس معنی در زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلال های برونی سازی شده
(ندگان)پدیدآور
موسوی, سیده سمیرابیرانوند, معصومهکاکاوند, علیرضاغفوری, اعظماوحدی, عارفهنوع مدرک
Textمقاله کاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده هدف مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش تفکر مثبت بر میزان رضایت از زندگی و احساس معنی در زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالهای برونیسازی شده بود. در این تحقیق نیمه آزمایشی (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه) 30 مادر کودک 6 تا 11 ساله از میان کلیه مادران کودکان مبتلا به اختلالهای برونیسازی شده مراجعهکننده به کلینیک مشاوره و روانشناسی دانشآموزی منطقه 9 شهر تهران که به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. شرکتکنندهها پرسشنامههای رضایت از زندگی و معناجویی را تکمیل کردند. برنامه آموزش تفکر مثبت سلیگمن و همکاران در 8 جلسه 120 دقیقهای در مورد گروه آزمایش انجام شد و گروه گواه هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و نرم افزار 21 spss-تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که میزان رضایت از زندگی و معنی در زندگی مادران گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافته است. از آنجا که رفتارهای تخریبگرانه کودکان میتواند بر بهزیستی روانشناختی والدین مخصوصاً مادران تأثیر منفی داشته باشد، آموزش تفکر مثبت به والدین کمک میکند تا نگرشایشان خود را تغییر داده و دیدگاه واقع بینانهای را در زندگی اتخاذ کنند و رضایت بیشتری را تجربه کنند.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: آموزش تفکر مثبترضایت از زندگی
احساس معنی در زندگی
اختلال برونی سازی شده
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-01-211394-11-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran Univercity of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
مربی دانشگاهدانشگاه بین الملل امام خمینی(ره)
دانشگاه بین الملل امام خمینی قزوین
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
دانشگاه علوم و تحقیقات فارس
شاپا
2251-72432588-6606




