• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مشاوره کاربردی
    • دوره 3, شماره ی 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مشاوره کاربردی
    • دوره 3, شماره ی 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر درمان شناختی-رفتاری خانواده محور در کاهش اضطراب کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی

    (ندگان)پدیدآور
    علیلو, مجید محمودیادگاری, نداحق نظری, فرزینپورشریفی, حمیدهاشمی نصرت آباد, تورج
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    317.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اختلالات اضطرابی از رایج­ترین مشکلات روانپزشکی است که توسط کودکان تجربه می­شوند. از طرفی یکی از درمان های موثر برای اختلالات اضطرابی کودکان، درمان شناختی رفتاری (CBT) است.  پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان شناختی رفتاری خانواده محور (FCBT)  در کاهش اضطراب کودکان انجام گردید. این پژوهش در چارچوب آزمایش تجربی تک موردی با استفاده از خطوط پایه چندگانه اجرا گردید. شرکت­ کنندگان پژوهش 3 کودک دختر مبتلا به اختلالات اضطرابی و مادران آن­ها بودند کودکان با استفاده از مصاحبه بالینی اختلالات عاطفی و اسکیزوفرنیا برای کودکان در سنین مدرسه- در حال حاضر و در طول عمر (K-SADS-PL) برای پژوهش انتخاب گردیدند و برای هر سه شرکت ­کننده درمان شناختی رفتاری خانواده محور به مدت 14-16 جلسه اجرا شد. برای اندازه­گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه­های اضطراب اسپنس (SCAS) فرم کودک و والد و  توانایی مقابله (CQ) فرم کودک و والد استفاده شد. تحلیل داده­ها نشان داد که درمان شناختی رفتاری خانواده محور در کاهش اضطراب و افزایش توانایی­های مقابله­ای کودکان موثرند. پیگیری یک ماهه نیز بهبود علائم و افزایش توانایی مقابله را نشان داد.  بر اساس یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که درمان شتاختی رفتاری خانواده محور توانایی مقابله ای کودکان را افزایش داده و موجب کاهش اضطراب کودکان شده است.
    کلید واژگان
    درمان شناختی رفتاری خانواده محور
    اختلالات اضطرابی
    توانایی مقابله ای

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2013-08-23
    1392-06-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran Univercity of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    استاد گروه روان‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز
     کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه تبریز
    کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه تبریز
    استادیار گروه روان‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز
    دانشیار گروه روان‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز

    شاپا
    2251-7243
    2588-6606
    URI
    http://jac.scu.ac.ir/article_10664.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/296352

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب