نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنریمانی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorابوالقاسمی, عباسfa_IR
dc.contributor.authorرضازاده, حیدرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T06:08:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T06:08:35Z
dc.date.available1399-07-09T06:08:35Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T06:08:35Z
dc.date.issued2012-02-20en_US
dc.date.issued1390-12-01fa_IR
dc.date.submitted2012-01-27en_US
dc.date.submitted1390-11-07fa_IR
dc.identifier.citationنریمانی, محمد, ابوالقاسمی, عباس, رضازاده, حیدر. (1390). اثربخشی درمان شناختی–رفتاری گروهی بر بهبود کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر مقطع راهنمایی مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی منتشر. مشاوره کاربردی, 1(2), 31-50.fa_IR
dc.identifier.issn2251-7243
dc.identifier.issn2588-6606
dc.identifier.urihttp://jac.scu.ac.ir/article_10247.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/296340
dc.description.abstractهدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی– رفتاری گروهی بر بهبود کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی منتشر می‌باشد. آزمودنی‌ها از طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده از 810 نفر دانش‌آموز پسر مقطع راهنمایی پس از انجام آزمون اختلال اضطراب اجتماعی لایبویتز و کسب نمره‌ی لازم، طی مصاحبه‌ی بالینی بر اساس DSM-IV-TR و احراز ملاک‌های ورود به پژوهش، در دو گروه زمایش و گروه کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارش شدند، و پرسشنامه‌ی کیفیت زندگی 36-SF قبل از شروع و پس از پایان دوره‌ی درمان تکمیل نمودند. همچنین معدل نمره­های دانش‌آموزان در سال تحصیلی قبلی به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در مرحله‌ی قبل از درمان و معدل نمره­های آن­ها در نیم سال اول سال تحصیلی به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در مرحله‌ی بعد از درمان مورد استفاده قرار گرفت. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی–رفتاری گروهی در کاهش علایم اختلال اضطراب اجتماعی منتشر، بهبود کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان به طور معناداری مؤثر است. با توجه به نتایج مطالعه حاضر می‌توان به درمانگران بویژه مشاوران مدارس پیشنهاد کرد که از درمان شناختی– رفتاری گروهی به عنوان درمان مکمل یا اصلی جهت کاهش و درمان اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی منتشر استفاده نمایند.fa_IR
dc.format.extent206
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.publisherShahid Chamran Univercity of Ahvazen_US
dc.relation.ispartofمشاوره کاربردیfa_IR
dc.relation.ispartofBiannual Journal of Applied Counselingen_US
dc.subjectاضطراب اجتماعی منتشرfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectعملکرد تحصیلیfa_IR
dc.subjectدرمان شناختی–رفتاری گروهیfa_IR
dc.titleاثربخشی درمان شناختی–رفتاری گروهی بر بهبود کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر مقطع راهنمایی مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی منتشرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه محقق اردبیلی، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه محقق اردبیلی، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه محقق اردبیلی، ایرانfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue2
dc.citation.spage31
dc.citation.epage50


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد