اثربخشی درمان شناختی–رفتاری گروهی بر بهبود کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی منتشر
(ندگان)پدیدآور
نریمانی, محمدابوالقاسمی, عباسرضازاده, حیدرنوع مدرک
Textپژوهشی اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی– رفتاری گروهی بر بهبود کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی منتشر میباشد. آزمودنیها از طریق نمونهگیری تصادفی ساده از 810 نفر دانشآموز پسر مقطع راهنمایی پس از انجام آزمون اختلال اضطراب اجتماعی لایبویتز و کسب نمرهی لازم، طی مصاحبهی بالینی بر اساس DSM-IV-TR و احراز ملاکهای ورود به پژوهش، در دو گروه زمایش و گروه کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارش شدند، و پرسشنامهی کیفیت زندگی 36-SF قبل از شروع و پس از پایان دورهی درمان تکمیل نمودند. همچنین معدل نمرههای دانشآموزان در سال تحصیلی قبلی به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در مرحلهی قبل از درمان و معدل نمرههای آنها در نیم سال اول سال تحصیلی به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در مرحلهی بعد از درمان مورد استفاده قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی–رفتاری گروهی در کاهش علایم اختلال اضطراب اجتماعی منتشر، بهبود کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان به طور معناداری مؤثر است. با توجه به نتایج مطالعه حاضر میتوان به درمانگران بویژه مشاوران مدارس پیشنهاد کرد که از درمان شناختی– رفتاری گروهی به عنوان درمان مکمل یا اصلی جهت کاهش و درمان اضطراب اجتماعی دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی منتشر استفاده نمایند.
کلید واژگان
اضطراب اجتماعی منتشرکیفیت زندگی
عملکرد تحصیلی
درمان شناختی–رفتاری گروهی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran Univercity of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
دانشگاه محقق اردبیلی، ایراندانشگاه محقق اردبیلی، ایران
دانشگاه محقق اردبیلی، ایران
شاپا
2251-72432588-6606




