پیشبینهای هراس اجتماعی در مادران کودکان پیش دبستانی: راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی مادران
(ندگان)پدیدآور
مسلمان, مهساآقاجانی, سیف اللهمهدوی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دوران کودکی از مهمترین مراحل زندگی است که در آن شخصیت فرد پایهریزیشده و شکل میگیرد. اغلب ناسازگاریها و اختلالات روانی در نوجوانی و بزرگسالی، از بیتوجهی به مسائل و مشکلات عاطفی رفتاری دوران کودکی و عدم هدایت صحیح در روند رشد و تکامل ناشی میشود. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی هراس اجتماعی کودکان پیشدبستانی بر حسب راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی همبستگی است. جامعهی این پژوهش شامل کلیه مادران کودکان پیشدبستانی مدارس دولتی شهر آمل بود. 180 مادر واجد شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به مقیاس هراس اجتماعی کودکان پیشدبستانی اسپنس و همکاران و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان پاسخ دادند. دادههای با استفاده از نسخهی 20 نرمافزار SPSS و با روشهای آماری و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین هراس اجتماعی با راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان رابطهی منفی و بین هراس اجتماعی با راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد. یافته دیگر نشان داد که متغیرهای راهبردهای انطباقی و غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان پیشبینهای هراس اجتماعی هستند. باید گفت که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان والدین تأثیر معنیداری بر میزان هراس اجتماعی کودکان پیشدبستانی دارند؛ بنابراین ضروری است در فرآیند آموزش و پرورش و سلامت روانی کودکان به ویژگیها والدین توجه خاصی شود.
کلید واژگان
هراس اجتماعیکودکان
راهبردهای تنظیم شناختی هیجان
مادران
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراندانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، راهبر آموزشی و تربیتی اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل و مدرس دانشگاه فرهنگیان آمل، آمل، ایران
شاپا
2538-57552588-6126




