• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دستاوردهای روانشناسی بالینی
    • دوره 3, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دستاوردهای روانشناسی بالینی
    • دوره 3, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش‌بین‌های هراس اجتماعی در مادران کودکان پیش دبستانی: راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی مادران

    (ندگان)پدیدآور
    مسلمان, مهساآقاجانی, سیف اللهمهدوی, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    583.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    دوران کودکی از مهم‌ترین مراحل زندگی است که در آن شخصیت فرد پایه‌ریزی‌شده و شکل می‌گیرد. اغلب ناسازگاری‌ها و اختلالات روانی در نوجوانی و بزرگسالی، از بی‌توجهی به مسائل و مشکلات عاطفی رفتاری دوران کودکی و عدم هدایت صحیح در روند رشد و تکامل ناشی می‌شود. پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی هراس اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی بر حسب راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی هم‌بستگی است. جامعه‌ی این پژوهش شامل کلیه مادران کودکان پیش‌دبستانی مدارس دولتی شهر آمل بود. 180 مادر واجد شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به مقیاس هراس اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی اسپنس و همکاران و پرسش‌نامه تنظیم شناختی هیجان پاسخ دادند. داده‌های با استفاده از نسخه‌ی 20 نرم‌افزار SPSS و با روش‌های آماری و ضریب هم‌بستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین هراس اجتماعی با راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان رابطه‌ی منفی و بین هراس اجتماعی با راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان رابطه‌ی مثبت و معنی‌دار وجود دارد. یافته دیگر نشان داد که متغیرهای راهبردهای انطباقی و غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان پیش‌بین‌های هراس اجتماعی هستند. باید گفت که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان والدین تأثیر معنی‌داری بر میزان هراس اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی دارند؛ بنابراین ضروری است در فرآیند آموزش و پرورش و سلامت روانی کودکان به ویژگی‌ها والدین توجه خاصی شود.
    کلید واژگان
    هراس اجتماعی
    کودکان
    راهبردهای تنظیم شناختی هیجان
    مادران

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2017-11-22
    1396-09-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    دانش‌جوی دکتری روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی، راهبر آموزشی و تربیتی اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل و مدرس دانشگاه فرهنگیان آمل، آمل، ایران

    شاپا
    2538-5755
    2588-6126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22055/jacp.2020.32580.1139
    http://jacp.scu.ac.ir/article_15597.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/295490

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب