اثربخشی آموزش برنامهی فرزندپروری فورهند و لانگ برکاهش علائم نافرمانی مقابلهای کودکان
(ندگان)پدیدآور
پاک نژاد, حسینغضنفری, فیروزهسپهوندی, محمدعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش والدین کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای با برنامهی فرزندپروری فورهند و لانگ برکاهش علائم نافرمانی مقابلهای کودکان آنان انجام شده است. طرح پژوهش آزمایشی، از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه والدین کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای دختر شهر فرمهین بود که در سنین بین 6 تا 11 سال قرار داشتند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. پرسشنامه علایم مرضی کودکان- فرم والد (CSI-4) ابزار پژوهش بود. افراد حاضر در گروه آزمایش، برای شش جلسه تحت آموزش فرزندپروری با برنامهی لانگ و فورهند قرار گرفتند، درحالیکه افراد گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس تکمتغیری استفاده گردید. نتایج نشان داد که آموزش والدین به شیوهی فرزندپروری فورهند و لانگ کاهش علائم نافرمانی مقابلهای کودکان را به دنبال دارد.
کلید واژگان
برنامهی فرزندپروری فورهند و لانگنافرمانی مقابلهای
کودکان
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایراندانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
شاپا
2538-57552588-6126




