پیشبینی اختلال سلوک با توجه به سبکهای فرزندپروری و تعارضات خانوادگی در دانشآموزان دختر
(ندگان)پدیدآور
اسکندری سبزی, سحررئیسی, فریدهتقوایی, داوودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اختلال سلوک براساس سبکهای فرزندپروری و تعارضات خانوادگی صورت گرفت. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر 11 تا 13 ساله مشغول به تحصیل در مدارس راهنمایی و نمونه مورد بررسی در پژوهش حاضر شامل 150 نفر از میان آنان بود که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند که برای تعارضات والدین با پرسشنامه ادراک کودک از تعارض والدین (CPIC) و شیوههای فرزندپروری با پرسشنامه بامریند و پرسشنامه اطلاعات شخصی وودورث استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد و نتایج نشان داد که میانگین نمرات پاسخگویان در این متغیر برابر با 24.34 و انحراف معیار آن برابر با 11.61 بوده است. ضریب رگرسیون متغیر سبک فرزندپروری مستبدانه برابر با 0.39 و ضریب رگرسیون استاندارد شده برای این متغیر برابر با 0.14 برآورد شده است و که در سطح (0.50) معنادار میباشد. ضریب رگرسیون متغیر تعارض خانوادگی برابر با 0.39 میباشد. ضریب رگرسیون استاندارد شده برای این متغیر برابر با 0.43 برآورد شده است که در سطح 0.001 معنادار میباشد. ضریب تعیین تعدیل یافته براساس متغیر اختلال سلوک در تحلیل برابر با 0.21 یا حدود 21 درصد بهدست آمده است. یعنی بیش از 21 درصد از تغییرات متغیر اختلال سلوک از طریق این متغیرها قابل تبیین است. این یافتهها نشان میدهد که بین شیوههای فرزندپروری مستبدانه و تعارضات خانوادگی با اختلال سلوک فرزندان رابطه معنیدار وجود دارد.
کلید واژگان
اختلال سلوکسبکهای فرزندپروری
تعارضات خانوادگی
دانشآموزان دختر
روانشناسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایرانکارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
استادیار گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
شاپا
2538-57552588-6126




