نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفقهی زاده, عبدالهادیfa_IR
dc.contributor.authorتوکلی محمدی, نرجسfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:59:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:59:52Z
dc.date.available1399-07-09T05:59:52Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:59:52Z
dc.date.issued2012-10-22en_US
dc.date.issued1391-08-01fa_IR
dc.identifier.citationفقهی زاده, عبدالهادی, توکلی محمدی, نرجس. (1391). تحلیل انتقادی دیدگاه‌ها دربارة چیستی مفهوم «مجاز» و اقسام آن. ادب عربی, 4(3), 187-222. doi: 10.22059/jalit.2012.30325fa_IR
dc.identifier.issn2251 -9238
dc.identifier.issn2676-4105
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jalit.2012.30325
dc.identifier.urihttps://jalit.ut.ac.ir/article_30325.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/293407
dc.description.abstractبررسی مفهوم مجاز، به دلیل وقوع آن در متون دینی، از دیرباز توجه علمای اسلامی را برانگیخته و از این رو در کتب ادب و اصول، به آن پرداخته‌اند. گرچه به ظاهر، در چیستی مفهوم مجاز اختلافی میان علمای اسلامی نیست، اما با دقت در آثار ادبی و فقهی، وجود اختلاف در حدود و مبانی «مفهوم» و «اقسام» آن آشکار می‌گردد. بنا براین، نظر به وقوع مجاز در متون دینی و اختلاف نظرهای برخاسته از آن، تنقیح چیستی مجاز و تبیین اقسام آن ضروری می‌نماید. در میان علمای ادب و اصول، سه دیدگاه در این حوزه وجود دارد؛ دیدگاه نخست، از دیرباز دیدگاه مشهور و مورد تایید جمهور علمای ادب و اصول بوده است. دیدگاه دوم، رأی سکاکی است که ضمن پذیرش کلیات دیدگاه اول، استعاره را نوعی مجاز عقلی و نه لغوی بیان می‌کند؛ دیدگاه سوم که از سوی گروهی از فقهای متأخر شیعه از جمله آیة‌الله اصفهانی و امام خمینی(ره) بیان شده است، به نقد و بررسی دو دیدگاه پیشین پرداخته، مجاز را صرفاً عقلی و آن را به اقسام مفرد، مرکب، کنایی و اسنادی منقسم می‌داند. این دیدگاه به دلیل تکیه بر «عقلگرایی» و «معناگرایی»، و رفع اشکالات و تناقضات دو دیدگاه نخست، در این مقاله «دیدگاه برگزیده» شناخته شده است.fa_IR
dc.format.extent447
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehranen_US
dc.relation.ispartofادب عربیfa_IR
dc.relation.ispartofArabic Literatureen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jalit.2012.30325
dc.subjectاستعارهfa_IR
dc.subjectعقلگراییfa_IR
dc.subjectمجازfa_IR
dc.subjectمعناگراییfa_IR
dc.titleتحلیل انتقادی دیدگاه‌ها دربارة چیستی مفهوم «مجاز» و اقسام آنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue3
dc.citation.spage187
dc.citation.epage222


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد