نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمشایخی, حمید رضاfa_IR
dc.contributor.authorخوشه چرخ, اصغرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:59:48Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:59:48Z
dc.date.available1399-07-09T05:59:48Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:59:48Z
dc.date.issued2012-05-21en_US
dc.date.issued1391-03-01fa_IR
dc.identifier.citationمشایخی, حمید رضا, خوشه چرخ, اصغر. (1391). نگاه نوستالژیک خاقانی و بحتری به ایوان مداین. ادب عربی, 4(1), 203-230. doi: 10.22059/jalit.2012.29690fa_IR
dc.identifier.issn2251 -9238
dc.identifier.issn2676-4105
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jalit.2012.29690
dc.identifier.urihttps://jalit.ut.ac.ir/article_29690.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/293386
dc.description.abstractنوستالژی (nostaligia) واژه‌ای فرانسوی است که از دو سازة یونانی(nostos = بازگشت) و (alogos = درد و رنج) ترکیب شده. معنی لغوی آن «بازگشت درد و رنج» است. در اصطلاح، نوستالژی خلاصة یک حس درونی تلخ و شیرین نسبت به اشخاص، وطن و زادگاه (رویکرد گذشته گرا) و یا آرمان شهر، موقعیت‌های گذشته و آرزوهای نهفته درونی (رویکرد آینده گرا) است. این احساس از لحاظ روانشناسی نتیجة یادآوری ذهنی یا آرمان‌پنداری است. نوستالژی، ناخودآگاه در درون فرد بروز پیدا می‌کند و از حوزة اختیار فرد خارج است. از آن جایی‌که ادبیات تجلّی‌گاه عواطف و احساسات پاک انسانی است این حسِ ناخوداگاه در برخی از متون ادبی ما به دلایلی جلوه‌ای ویژه دارد. نوستالژی در آثار ادبی از راه مؤلفه‌های زبانی و بیانی به ظهور می‌رسد و نقد روانشناختی در حوزة ادبیات، بررسی این حس را در آثار شاعران و نویسندگان را بر عهده دارد. ایوان مداین، کاخ باشکوه و مجلّل دورة ساسانیان با گذشت روزگار به ویرانه‌ای بدل شده است که در پیدایش حس نوستالژیکی بُحتری (شاعر عرب قرن سوم) و خاقانی (شاعر پارسی قرن ششم) به هنگام دیدار از این کاخ، موثر افتاده است. هر دو شاعر تازی و پارسی، ناخودآگاه پس از دیدن مانده‌های این کاخ با نگاه پندآموز و عبرت‌انگیز برآمده از حس نوستالژیک، به یاد دوران باشکوه کاخ و پادشاهان و افراد آن، افسوس خورده‌اند و با یادآوری روزگار زرین و خوش گذشته، نسبت به احساس تنهایی کنونی، آه کشیده‌اند و در این احساس روانی به نوعی نسبت به دوران حال و گردش روزگار معترض شده‌اند. واژه، تصویر، رنگ، تلمیحات و اشارات ملّی مذهبی، سخنان بدیهی در معنای ضمنی و نوع جملات به کار گرفته‌شده در اغراض ثانویه از مهمترین مؤلفه‌های زبانی برآمده از این حس فردی ناخودآگاه در قصاید ایوان مداین (بُحتری و خاقانی) است؛ که در این مقاله تحلیل و بررسی می‌شوند.fa_IR
dc.format.extent2583
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehranen_US
dc.relation.ispartofادب عربیfa_IR
dc.relation.ispartofArabic Literatureen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jalit.2012.29690
dc.subjectایوان مداینfa_IR
dc.subjectبُحتریfa_IR
dc.subjectخاقانیfa_IR
dc.subjectمؤلفه‌های زبانیfa_IR
dc.subjectنوستالژیfa_IR
dc.titleنگاه نوستالژیک خاقانی و بحتری به ایوان مداینfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue1
dc.citation.spage203
dc.citation.epage230


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد