| dc.contributor.author | مشایخی, حمید رضا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | خوشه چرخ, اصغر | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:59:48Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:59:48Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T05:59:48Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T05:59:48Z |  | 
| dc.date.issued | 2012-05-21 | en_US | 
| dc.date.issued | 1391-03-01 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | مشایخی, حمید رضا, خوشه چرخ, اصغر. (1391). نگاه نوستالژیک خاقانی و بحتری به ایوان مداین. ادب عربی, 4(1), 203-230. doi: 10.22059/jalit.2012.29690 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2251 -9238 |  | 
| dc.identifier.issn | 2676-4105 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jalit.2012.29690 |  | 
| dc.identifier.uri | https://jalit.ut.ac.ir/article_29690.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/293386 |  | 
| dc.description.abstract | نوستالژی (nostaligia) واژهای فرانسوی است که از دو سازة یونانی(nostos = بازگشت) و (alogos = درد و رنج) ترکیب شده. معنی لغوی آن «بازگشت درد و رنج» است. در اصطلاح، نوستالژی خلاصة یک حس درونی تلخ و شیرین نسبت به اشخاص، وطن و زادگاه (رویکرد گذشته گرا) و یا آرمان شهر، موقعیتهای گذشته و آرزوهای نهفته درونی (رویکرد آینده گرا) است. این احساس از لحاظ روانشناسی نتیجة یادآوری ذهنی یا آرمانپنداری است. نوستالژی، ناخودآگاه در درون فرد بروز پیدا میکند و از حوزة اختیار فرد خارج است. از آن جاییکه ادبیات تجلّیگاه عواطف و احساسات پاک انسانی است این حسِ ناخوداگاه در برخی از متون ادبی ما به دلایلی جلوهای ویژه دارد. نوستالژی در آثار ادبی از راه مؤلفههای زبانی و بیانی به ظهور میرسد و نقد روانشناختی در حوزة ادبیات، بررسی این حس را در آثار شاعران و نویسندگان را بر عهده دارد. ایوان مداین، کاخ باشکوه و مجلّل دورة ساسانیان با گذشت روزگار به ویرانهای بدل شده است که در پیدایش حس نوستالژیکی بُحتری (شاعر عرب قرن سوم) و خاقانی (شاعر پارسی قرن ششم) به هنگام دیدار از این کاخ، موثر افتاده است. هر دو شاعر تازی و پارسی، ناخودآگاه پس از دیدن ماندههای این کاخ با نگاه پندآموز و عبرتانگیز برآمده از حس نوستالژیک، به یاد دوران باشکوه کاخ و پادشاهان و افراد آن، افسوس خوردهاند و با یادآوری روزگار زرین و خوش گذشته، نسبت به احساس تنهایی کنونی، آه کشیدهاند و در این احساس روانی به نوعی نسبت به دوران حال و گردش روزگار معترض شدهاند. واژه، تصویر، رنگ، تلمیحات و اشارات ملّی  مذهبی، سخنان بدیهی در معنای ضمنی و نوع جملات به کار گرفتهشده در اغراض ثانویه از مهمترین مؤلفههای زبانی برآمده از این حس فردی ناخودآگاه در قصاید ایوان مداین (بُحتری و خاقانی) است؛ که در این مقاله تحلیل و بررسی میشوند. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 2583 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.publisher | University of Tehran | en_US | 
| dc.relation.ispartof | ادب عربی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Arabic Literature | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jalit.2012.29690 |  | 
| dc.subject | ایوان مداین | fa_IR | 
| dc.subject | بُحتری | fa_IR | 
| dc.subject | خاقانی | fa_IR | 
| dc.subject | مؤلفههای زبانی | fa_IR | 
| dc.subject | نوستالژی | fa_IR | 
| dc.title | نگاه نوستالژیک خاقانی و بحتری به ایوان مداین | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه مازندران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 4 |  | 
| dc.citation.issue | 1 |  | 
| dc.citation.spage | 203 |  | 
| dc.citation.epage | 230 |  |