• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان‌شناسی پیری
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان‌شناسی پیری
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل‌یابی علّی کیفیت زندگی بر اساس حساسیت اضطرابی با میانجی‌گری اجتناب تجربی در سالمندان

    (ندگان)پدیدآور
    عینی, سانازحسینی, سید علیعبادی, متینهمحمدزاده, مهرداد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با توجه به افزایش جمعیت سالمند در جوامع متفاوت، توجه به نیازهای اولیه و سلامت جسمی، ذهنی و کیفیت زندگی آنها موضوع حائز اهمیتی است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر مدل­ یابی علّی کیفیت زندگی سالمندان بر اساس حساسیت اضطرابی با میانجی ­گری اجتناب تجربی بود.روش پژوهش توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه­ آماری شامل کلیه سالمندان مقیم سراهای سالمندان شهرستان اردبیل بود که از میان آنها دو سرای سالمندان ماندگاران و آتا به طور تصادفی انتخاب شد و از بین آنها 150 نفر به روش نمونه ­گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار جمع ­آوری اطلاعات شامل پرسش­نامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، پرسش­نامه حساسیت اضطرابی ریس و همکاران، مقیاس پذیرش و عمل هیز و همکاران بود. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از مدل ­یابی معادلات ساختاری و از طریق نرم­ افزارهای SPSS نسخه 23 وLisrel نسخه 8/8 انجام شد.براساس نتایج بدست آمده مدل­ علّی رابطه بین حساسیت اضطرابی، اجتناب تجربی و کیفیت زندگی سالمندان بر اساس شاخص ­های مختلف برازش تأیید ­شد. حساسیت اضطرابی و اجتناب تجربی بر کیفیت ­زندگی سالمندان اثر مستقیم دارند. همچنین حساسیت اضطرابی از طریق اجتناب تجربی بر کیفیت ­زندگی سالمندان تأثیر غیرمستقیم دارد (05/0>P). بنابراین، حساسیت اضطرابی و اجتناب تجربی نقش مهمی در کیفیت زندگی سالمندان ایفا می­ کنند و هدف قرار­ دادن این دو مؤلفه به وسیله درمان ­هایروان­شناختی می ­تواند در افزایش کیفیت زندگی سالمندان مؤثر باشد.
    کلید واژگان
    کیفیت زندگی
    حساسیت اضطرابی
    اجتناب تجربی
    سالمند

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-05-21
    1399-03-01
    ناشر
    دانشگاه رازی
    Razi University
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    دانشگاه محقق اردبیلی
    دانشگاه محقق اردبیلی
    موسسه آموزش عالی حکیم نظامی، واحد قوچان

    شاپا
    2423-7647
    2476-6836
    URI
    https://dx.doi.org/10.22126/jap.2020.5124.1406
    https://jap.razi.ac.ir/article_1474.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289904

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب