• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان‌شناسی پیری
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان‌شناسی پیری
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی تمرین ریتمیک ایروبیک با موسیقی بر توجه انتخابی، افسردگی و اضطراب مردان سالمند

    (ندگان)پدیدآور
    محمدی, بهزادپروین پور, شهابشیرینی, علیرضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    به دلیل روند رو به رشد جمعیت سالمندان بهبود ویژگی‌های روان‌شناختی آنها از جمله افسردگی، اضطراب و توجه انتخابی ضروری است. در نتیجه هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هشت هفته تمرین ریتمیک ایروبیک با موسیقی بر توجه انتخابی، افسردگی و اضطراب مردان سالمند شهر اردبیل بود. پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. 24 سالمند با میانگین سنی 67 سال (انحراف معیار= 59/5) به روش در دسترس و داوطلبانه از بین سالمندان شهر اردبیل بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل به‌ صورت تصادفی جایدهی شدند. ابزار مطالعه عبارت از پرسش‌نامههای افسردگی بک، اضطراب بک و آزمون استروپ بود. تمرین ایروبیک با موسیقی به مدت هشت هفته و هر هفته سه جلسه یک ‌ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و آزمون آماری تحلیل کوواریانس تجزیه ‌و تحلیل شدند. نتایج نشان داد هر سه متغیر گروه آزمایش شامل توجه انتخابی (001/0>P)، افسردگی (02/0=P) و اضطراب (001/0>P) در پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون پیشرفت معناداری داشته است، اما در گروه کنترل پیشرفت معنادار نبود (05/0>P). با توجه به نتایج مطالعه حاضر می‌توان نتیجه گرفت که ورزش ایروبیک به ‌واسطه ایجاد هماهنگی و ترکیب حرکات و اجرا به‌ صورت کلی می‌تواند توجه انتخابی را بهبود بخشد. همچنین مفرح بودن و ترکیب آن با موسیقی بر کاهش افسردگی و اضطراب مؤثر است.P)، افسردگی (02/0=P) و اضطراب (001/0>P) در پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون پیشرفت معناداری داشته است، اما در گروه کنترل پیشرفت معنادار نبود (05/0>P). با توجه به نتایج مطالعه حاضر می‌توان نتیجه گرفت که ورزش ایروبیک به ‌واسطه ایجاد هماهنگی و ترکیب حرکات و اجرا به‌ صورت کلی می‌تواند توجه انتخابی را بهبود بخشد. همچنین مفرح بودن و ترکیب آن با موسیقی بر کاهش افسردگی و اضطراب مؤثر است.P) در پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون پیشرفت معناداری داشته است، اما در گروه کنترل پیشرفت معنادار نبود (05/0>P). با توجه به نتایج مطالعه حاضر می‌توان نتیجه گرفت که ورزش ایروبیک به ‌واسطه ایجاد هماهنگی و ترکیب حرکات و اجرا به‌ صورت کلی می‌تواند توجه انتخابی را بهبود بخشد. همچنین مفرح بودن و ترکیب آن با موسیقی بر کاهش افسردگی و اضطراب مؤثر است.P). با توجه به نتایج مطالعه حاضر می‌توان نتیجه گرفت که ورزش ایروبیک به ‌واسطه ایجاد هماهنگی و ترکیب حرکات و اجرا به‌ صورت کلی می‌تواند توجه انتخابی را بهبود بخشد. همچنین مفرح بودن و ترکیب آن با موسیقی بر کاهش افسردگی و اضطراب مؤثر است.  
    کلید واژگان
    تمرین ایروبیک
    موسیقی
    افسردگی
    اضطراب
    توجه انتخابی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-05-22
    1397-03-01
    ناشر
    دانشگاه رازی
    Razi University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

    شاپا
    2423-7647
    2476-6836
    URI
    https://jap.razi.ac.ir/article_957.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289891

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب