قیمتگذاری شیر در ایران: چالشها و راهکارها
(ندگان)پدیدآور
صادقی سفیدمزگی, علیزارع بیدکی, محمودشیروانی بروجنی, نرگسدرزی لاریجانی, شهرامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این تحقیق، بررسی هزینه تولید، قیمت فروش و روش قیمت گذاری شیر در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا بود. برای این منظور، از اطلاعات اقتصادی و تولیدی جمع آوری شده از شبکه خبری و اطلاع رسانی صنعت مرغداری و دامپروری کشور، مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور، سازمان ملی استاندارد، انجمن صنایع لبنی ایران، فدارسیون جهانی شیر و شبکه جهانی مقایسه دامداری ها در سال 1394 استفاده شد. نادیده گرفتن پروتئین، سلول های سوماتیک و دمای شیر، مقطعی و نامناسب بودن روش قیمتگذاری چربی و بار میکروبی همراه با پایین بودن سطوح پایه چربی (2/3 درصد) و پروتئین (3 درصد) در تعریف شیر استاندارد در مقایسه با میانگین بین المللی (8/3 درصد چربی و 3/3 درصد پروتئین) از مهمترین معایب روش فعلی قیمتگذاری شیر در ایران محسوب می شوند. نتایج نشان داد به دلیل کم توجهی به کیفیت، تفاوت قیمت خرید شیر خام در ایران تنها 1400 ریال و با این حال و به طور متوسط 2500 ریال از میانگین بین المللی بیشتر بود. با این وجود، شاخص بین المللی نسبت قیمت شیر استاندارد به خوراک نشان داد دامداری های ایران مشابه سایر دنیا در شرایط پایدار قرار ندارند. در پایان، برای برون رفت از چالشهای موجود، یک رابطه کلی برای پرداخت مبتنی بر کیفیت (ترکیبات و بهداشت) ارائه شد. نتایج این تحقیق می تواند به تعامل بهتر دامداران و کارخانه های لبنی کمک کند.
کلید واژگان
بهداشتپروتئین
چربی
شیر
قیمت
هزینه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-04-211396-02-01
ناشر
دانشگاه تهران، پردیس ابوریحانUniversity of Tehran, College of Abureyhan
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان، تخصص: استراتژهای انتخاب/ جنبههای اقتصادی دامپروری و اصلاح دام/ جنبههای اقتصادی اصلاح دام و مدیریت گاوهای شیری/ شاخص های ژنتیکی – اقتصادی/ تدوین استراتژیهای اصلاح دام/ ارزیابی ژنتیکی/ تجزیه و تحلیلهای آماریمدیر عامل شرکت تدارکاتی کاله (پل)
مدیر برنامهریزی و کنترل، شرکت تدارکاتی کاله (پل)، تهران
مدیر خرید و بهبود شیر شرکت تدارکاتی کاله (پل)
شاپا
2009-67762382-994X




