مقایسه عوامل مؤثر بر عملکرد ریاضی دانشآموزان پایه هشتم در کشورهای ایران و کره، مبتنی بر دادههای تیمز
(ندگان)پدیدآور
حجازی, الههنقش, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، مقایسه کشورهای ایران و کره در پیشبینی عملکرد ریاضی مبتی بر عوامل در دو سطح دانشآموز (جنسیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، خودپنداره، نگرش، اهمیت، مقدار تکلیف و مدت زمان انجام تکلیف) و معلم (سابقه، تحصیلات، مقدار گمارش تکلیف، مدت زمانی که برای انجام تکلیف داده میشود و تدریس معلم) است. پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشآموزانی تشکیل میدهند که در پایه هشتم (سوم راهنمایی) سال تحصیلی 90-1389 (2011-2010)، ثبتنام کردهاند و در مطالعه تیمز (2011) شرکت داشتهاند. ( ایران 1153363 دانشآموز و کره 672415 دانشآموز). از این تعداد، از کشور ایران 6029 دانشآموز از 238 مدرسه، و از کشور کره 5166 دانشآموز از 150 مدرسه، بهعنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش، از روش تحلیل چندسطحی (دو سطحی) با استفاده از نرمافزار مدلسازی خطی سلسلهمراتبی (HML) با مدلهای تحلیل واریانس یکراهه با تأثیرات تصادفی، تحلیل کواریانس یکراهه، مدل میانگین به عنوان پیامد، مدل عرض از مبدأ تصادفی و شیبهای تصادفی استفاده شده است. یافتههای پژوهش،تفاوت عوامل مؤثر بر عملکرد ریاضی دانشآموزان ایران و کره را نشان می دهد. همچنین یافتهها نشان می دهد که در ایران مقدار واریانس سطح دانشآموز و معلم تفاوت زیادی نداردا، ولی در کره بیشترین واریانس عملکرد ریاضی توسط عوامل سطح دانشآموز تبیین میشود. توجه به این تفاوتها بسیار ضروری است و هر کشور باید با توجه به مدلی که برایش مناسبتر است، به برنامهریزی و سیاستگذاری برای بهبود عملکرد آموزش در جامعه خود بپردازد.
کلید واژگان
متغیرهای سطح 1 یا دانش آموزمتغیرهای سطح 2 یا معلم
تحلیل چند سطحی
تیمز 2011
کشور ایران و کره
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مشاوره و روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایراناستادیار گروه مشاوره و روانشناسی تربیتی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران، تهران




