اثربخشی آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر برنامه آموزش ارتباط بر کاهش باورهای ارتباطی ناکارآمد دانش جویان مجرد
(ندگان)پدیدآور
رجبی, غلامرضاعباسی, قدرت الهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر برنامه آموزش ارتباط بر کاهش باورهای ارتباطی ناکارآمد دانشجویان مجرد دانشگاههای شهر اهواز انجام گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بسط یافته با گروه کنترل، و جامعۀ این پژوهش دانشجویان مجرد دانشگاههای شهر اهواز بود. 38 دانشجو بر اساس نمره یک انحراف معیار بالاتر از میانگین در پرسشنامه باورهای ارتباطی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل واگذار شدند. شرکتکنندهها، پرسشنامه باورهای ارتباطی را در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. گروه آزمایش در 9 جلسه آموزش ارتباط به مدت 90 دقیقه دو بار در هفته شرکت کردند. تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر نشان داد که برنامه آموزش مبتنی بر ارتباط منجر به کاهش مؤلفههای باورهای ارتباطی ناکارآمد در مرحله پسآزمون و پیگیری شده است (001/0P ≤ ). بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزش ارتباط یک روش مناسب برای کاهش باورهای ارتباطی ناکارآمد دانشجویان مجرد، قبل از ازدواج است.
کلید واژگان
آموزش قبل از ازدواجبرنامه آموزش ارتباط و باورهای ارتباطی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیسازمان پدید آورنده
استاد گروه مشاوره دانشگاه شهید چمران اهوازاستادیار مشاوره. گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.




