• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر برنامه آموزش ارتباط بر کاهش باورهای ارتباطی ناکارآمد دانش جویان مجرد

    (ندگان)پدیدآور
    رجبی, غلامرضاعباسی, قدرت اله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    872.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر برنامه آموزش ارتباط بر کاهش باورهای ارتباطی ناکارآمد دانش­جویان مجرد دانشگاه‌های شهر اهواز انجام گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری بسط یافته با گروه کنترل، و جامعۀ این پژوهش دانش­جویان مجرد دانشگاه‌های شهر اهواز بود. 38 دانش­جو­ بر اساس نمره یک انحراف معیار بالاتر از میانگین در پرسش­نامه باورهای ارتباطی انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل واگذار شدند. شرکت‌کننده‌ها، پرسش­نامه باورهای ارتباطی را در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پی­گیری تکمیل کردند. گروه آزمایش در 9 جلسه آموزش ارتباط به مدت 90 دقیقه دو بار در هفته شرکت کردند. تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر نشان داد که برنامه آموزش مبتنی بر ارتباط منجر به کاهش مؤلفه‌های باورهای ارتباطی ناکارآمد در مرحله پس‌آزمون و پی­گیری شده است (001/0P ≤ ). بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که برنامه آموزش ارتباط یک روش مناسب برای کاهش باورهای ارتباطی ناکارآمد دانشجویان مجرد، قبل از ازدواج است.
    کلید واژگان
    آموزش قبل از ازدواج
    برنامه آموزش ارتباط و باورهای ارتباطی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-06-22
    1397-04-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
    سازمان پدید آورنده
    استاد گروه مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز
    استادیار مشاوره. گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2018.68404
    https://japr.ut.ac.ir/article_68404.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289069

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب