بررسی پیش بینی خودارزشیابی مرکزی و جهت گیری هدف در عملکرد تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش متغیرهای خودارزشیابی مرکزی و جهتگیری هدف در فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان سال سوم مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم شهر تهران بودند.200 دانشآموز دوره سوم مقطع متوسطه از شهر تهران با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. پس از کنار گذاشتن پرسشنامههای ناقص در نهایت 170 پرسشنامه تجزیه و تحلیل شد. ابزارهای پژوهشی شامل پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو (2007)، جهتگیری هدف الیوت و مک گریگور (2001) و خودارزشیابی مرکزی جاج و همکاران (2003) بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی، رگرسیون همزمان و آزمون t تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که خودارزشیابی مرکزی، جهتگیری تسلط-گرایش، عملکرد-گرایش و عملکرد-اجتناب پیشبینی کنندههای منفی و معنادار فرسودگی تحصیلی هستند. اما جهتگیری تسلط-اجتناب با فرسودگی تحصیلی رابطهای ندارد. همچنین نتایج رگرسیون همزمان نشان داد که خودارزشیابی مرکزی و جهتگیری هدف تسلط-گرایش به ترتیب نقش منفی و معناداری در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دارند و در مجموع 36 درصد از واریانس فرسودگی تحصیلی را تبیین میکنند و در نهایت یافتههای حاصل از مقایسه بین دانشآموزان دختر و پسر در رابطه با فرسودگی تحصیلی، خودارزشیابی مرکزی و جهتگیری هدف نشان داد که بین دو گروه تفاوتی وجود ندارد. اما در مؤلفه خستگی هیجانی از فرسودگی تحصیلی تفاوت بین دختران و پسران معنادار بود و پسران خستگی هیجانی بیشتری را در مقایسه با دختران داشتند.
کلید واژگان
فرسودگی تحصیلیخودارزشیابی مرکزی
جهت گیری هدف
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-01-211394-11-01




