• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 6, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 6, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی پیش بینی خودارزشیابی مرکزی و جهت گیری هدف در عملکرد تحصیلی

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    652.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش متغیرهای خودارزشیابی مرکزی و جهت­گیری هدف در فرسودگی تحصیلی در دانش­آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش­آموزان سال سوم مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم شهر تهران بودند.200 دانش­آموز دوره سوم مقطع متوسطه از شهر تهران با روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. پس از کنار گذاشتن پرسشنامه­های ناقص در نهایت 170 پرسشنامه تجزیه و تحلیل شد. ابزار­های پژوهشی شامل پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو (2007)، جهت­گیری هدف الیوت و مک گریگور (2001) و خودارزشیابی مرکزی جاج و همکاران (2003) بود. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی، رگرسیون همزمان و آزمون t تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که خودارزشیابی مرکزی، جهت­گیری تسلط-گرایش، عملکرد-گرایش و عملکرد-اجتناب پیش­بینی کننده­های منفی و معنادار فرسودگی تحصیلی هستند. اما جهت­گیری تسلط-اجتناب با فرسودگی تحصیلی رابطه­ای ندارد. همچنین نتایج رگرسیون همزمان نشان داد که خودارزشیابی مرکزی و جهت­گیری هدف تسلط-گرایش به ترتیب نقش منفی و معناداری در پیش­بینی فرسودگی تحصیلی دارند و در مجموع 36 درصد از واریانس فرسودگی تحصیلی را تبیین می­کنند و در نهایت یافته­های حاصل از مقایسه بین دانش­آموزان دختر و پسر در رابطه با فرسودگی تحصیلی، خودارزشیابی مرکزی و جهت­گیری هدف نشان داد که بین دو گروه تفاوتی وجود ندارد. اما در مؤلفه خستگی هیجانی از فرسودگی تحصیلی تفاوت بین دختران و پسران معنادار بود و پسران خستگی هیجانی بیشتری را در مقایسه با دختران داشتند.
    کلید واژگان
    فرسودگی تحصیلی
    خودارزشیابی مرکزی
    جهت گیری هدف

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-01-21
    1394-11-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2016.61434
    https://japr.ut.ac.ir/article_61434.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/288993

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب