• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ساخت و اعتباریابی «مقیاس ملی سیمای زندگی دانشجویان»: مطالعه مقدماتی

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    701.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زندگى دانشجویى دوره­ای بسیار متفاوت است. آغاز زندگى دانشجویى معمولا با فشار روانى زیادى همراه است، مواردى از قبیل دورى از خانواده و زندگی کردن به شکل مستقل، یافتن کار نیمه وقت و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات گوناگون روحى. پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس ملی سیمای زندگی دانشجویان صورت گرفته است. به منظور ساخت مقیاس ملی سیمای زندگی دانشجویان، برخی از ابزارهای مهم بین­المللی و پرسشنامه­های متعدد داخلی بررسی و مقیاس پیش­مقدماتی با تعداد 95 سوال در جمعیت 70 نفری از دانشجویان اجرا شد. پس از بررسی اولیه داده­ها و رفع خطاها، تحلیل عامل اکتشافی با رهنمود تئوری پشتوانه آن بر روی تعداد 1200 نفر از دانشجویان اجرا شد. پرسشنامه تهیه شده بر اساس مدل نظری شامل 7 بخش اصلی بود. نتایج تحلیل عاملی برای بخش­های 2 تا 5 (نگرش، رضایت­مندی و نگرانی­ها، هیجانات و احساس­ها و رفتارهای پرخطر) اجرا شده که در هر یک از بخش­های مذکور به ترتیب 3، 2، 2 و 5 عامل استخراج شدند که با مدل نظری مطابقت داشت. در مجموع می­توان اظهار نمود، نسخه اولیه مقیاس ملی سیمای زندگی دانشجویان از ویژگی­های روان­سنجی مناسبی برخوردار بوده و قابلیت استفاده در پژوهش­های مرتبط با دانشجویان و جوانان را داراست.
    کلید واژگان
    مقیاس ملی سیمای زندگی دانشجویی
    سبک زندگی
    سلامت روان
    اعتیاد
    خودکشی
    تحلیل عاملی اکتشافی
    زندگی دانشجویی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-09-22
    1395-07-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2016.60970
    https://japr.ut.ac.ir/article_60970.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/288975

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب