طراحی و ساخت آزمون جامع سنجش تواناییهای شناختی و روانی حرکتی کودکان
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، تدوین یک بسته جامع سنجش تواناییهای شناختی و روانی حرکتی معتبر و روا برای کودکان بر اساس الگوی نظریهای کتل هورن و کارول بوده است. به اینمنظور نمونهای به حجم 661 نفر در 6 گروه سنی 5/6 تا 5/12 ساله به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. مطالعه حاضر با کاربرد روش «سنجش بینآزمونی» و در چهار گام انجام شده است؛ 1) انتخاب مقیاس محوری، 2) انتخاب مقیاسهای تکمیلی، 3) مطالعه تجربی مقدماتی و 4) اجرای مطالعه اصلی و بررسی روائی و اعتبار مقیاس نهایی. ضرایب همبستگی بازآزمایی مقیاس ها بین 76/0 (توانایی لامسهای) و 98/0 (توانایی استدلال سیّال) بوده است که بیانگر اعتبار مناسب مقیاسها است. ضریب توافق متخصصین به منظور روائی محتوایی بین 6/0 تا 1/0 بوده است. به منظور بررسی روائی سازه به روش تمایز سنی، نتایج تحلیل واریانس چندگانه نیز نشان داده است که گروههای سنی مختلف در همه تواناییها با هم تفاوت معنادار داشتهاند. همچنین نتایج تحلیل عاملی، یک ساختار سه عاملی شامل تواناییهای شناختی، روانی حرکتی و سرعت را مورد تایید قرار داده است. از این رو، می توان نتیجه گرفت آزمون نهایی از اعتبار و روائی مناسب برای سنجش تواناییهای شناختی و روانی حرکتی کودکان (13 توانایی) برخوردار است.
کلید واژگان
سنجش توانایی های شناختی و روانی حرکتیالگوی کتل – هورن – کارول
استدلال سیال
حافظه کوتاه مدت
اندوزش و بازیابی با تاخیر
پردازش دیداری
پردازش شنیداری
دانش ادراکی
دانش کمّی
خواندن و نوشتن
توانایی های روانی حرکتی
توانایی های لامسه ای
سرعت روانی حرکتی
سرعت واکنش و تصمیم گیری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01




