• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی و ساخت آزمون جامع سنجش توانایی‌های شناختی و روانی حرکتی کودکان

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    779.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر، تدوین یک بسته جامع سنجش توانایی­­های شناختی و روانی حرکتی معتبر و روا برای کودکان بر اساس الگوی نظریه­­ای کتل هورن و کارول بوده است. به اینمنظور نمونه­­ای به حجم 661 نفر در 6 گروه سنی 5/6 تا 5/12 ساله به روش تصادفی طبقه­­ای انتخاب شدند. مطالعه حاضر با کاربرد روش «سنجش بین­آزمونی» و در چهار گام انجام شده است؛ 1) انتخاب مقیاس محوری، 2) انتخاب مقیاس­های تکمیلی، 3) مطالعه تجربی مقدماتی و 4) اجرای مطالعه اصلی و بررسی روائی و اعتبار مقیاس نهایی. ضرایب همبستگی بازآزمایی مقیاس ­ها بین 76/0 (توانایی لامسه­ای)  و 98/0 (توانایی استدلال سیّال) بوده است که بیانگر اعتبار مناسب مقیاس­­ها است. ضریب توافق متخصصین به منظور روائی محتوایی بین 6/0 تا 1/0 بوده است. به منظور بررسی روائی سازه به روش تمایز سنی، نتایج تحلیل واریانس چندگانه نیز نشان داده است که گروه­­های سنی مختلف در همه توانایی­­ها با هم تفاوت معنادار داشته­­اند. همچنین نتایج تحلیل عاملی، یک ساختار سه عاملی شامل توانایی­­های شناختی، روانی حرکتی و سرعت  را مورد تایید قرار داده است. از این رو، می ­توان نتیجه گرفت آزمون نهایی از اعتبار و روائی مناسب برای سنجش توانایی­­های شناختی و روانی حرکتی کودکان (13 توانایی) برخوردار است.
    کلید واژگان
    سنجش توانایی های شناختی و روانی حرکتی
    الگوی کتل – هورن – کارول
    استدلال سیال
    حافظه کوتاه مدت
    اندوزش و بازیابی با تاخیر
    پردازش دیداری
    پردازش شنیداری
    دانش ادراکی
    دانش کمّی
    خواندن و نوشتن
    توانایی های روانی حرکتی
    توانایی های لامسه ای
    سرعت روانی حرکتی
    سرعت واکنش و تصمیم گیری

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-09-22
    1395-07-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2016.58926
    https://japr.ut.ac.ir/article_58926.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/288973

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب