| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:47:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:47:13Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T05:47:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T05:47:13Z | |
| dc.date.issued | 2016-06-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-04-15 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-01-26 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (1395). اثربخشی قصه درمانی بر بهبود مهارتهای ارتباطی و تعاملات اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 7(2), 81-104. doi: 10.22059/japr.2016.58414 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-8126 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/japr.2016.58414 | |
| dc.identifier.uri | https://japr.ut.ac.ir/article_58414.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/288959 | |
| dc.description.abstract | مهارتهای ارتباطی و تعاملات اجتماعی، نقش انکارناپذیری در کیفیت زندگی و سلامت روانشناختی اجتماعی، معنوی و جسمانی دارد. ارتقای این مهارتها از مهمترین دغدغههای والدین و مربیان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی قصه درمانی بر بهبود مهارتهای ارتباطی و تعاملات اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم صورتبندی شد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی و شامل یک پیش آزمون و پس آزمون بود که در هر دو گروه آزمایش و گروه گواه انجام شد. از بین کودکان واجد شرایط، 20 نفر از کودکان مبتلا به اوتیسم با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش انتساب گردیدند و سپس گروه آزمایش در طول سه هفته آموزش دید. در این پژوهش از مقیاس درجهبندی کودکی اوتیسم (GARS) به عنوان ابزاری برای سنجش بهبودی کودکان استفاده شد و دادههای جمعآوریشده، با استفاده از کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که روش قصهدرمانی بهطور معناداری در سطح P<0/05 در کاهش علائم اوتیسم، بهبود مهارتهای ارتباطی و تعاملات اجتماعی کودکان دارای اوتیسم مؤثر است. البته این روش در بهبود رفتارهای کلیشهای و تکراری کودکان تأثیر معناداری نداشت. با توجه به مزایای این مداخله در درمان و اهمیت افزایش جلسات قصه درمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم، توصیه میشود این روش درمانی در کنار روشهای مرسوم به جامعه اوتیسم به خصوص مادران ارائه شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 980 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Applied Psycology Research | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/japr.2016.58414 | |
| dc.subject | اوتیسم | fa_IR |
| dc.subject | ارتباطات | fa_IR |
| dc.subject | تعاملات اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | رفتارهای کلیشهای و تکراری | fa_IR |
| dc.subject | قصه درمانی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی قصه درمانی بر بهبود مهارتهای ارتباطی و تعاملات اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 81 | |
| dc.citation.epage | 104 | |