نمایش مختصر رکورد

dc.date.accessioned1399-07-09T05:47:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:47:13Z
dc.date.available1399-07-09T05:47:13Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:47:13Z
dc.date.issued2016-06-21en_US
dc.date.issued1395-04-01fa_IR
dc.date.submitted2015-04-15en_US
dc.date.submitted1394-01-26fa_IR
dc.identifier.citation(1395). اثربخشی قصه درمانی بر بهبود مهارت‌های ارتباطی و تعاملات اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم. فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی, 7(2), 81-104. doi: 10.22059/japr.2016.58414fa_IR
dc.identifier.issn2251-8126
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/japr.2016.58414
dc.identifier.urihttps://japr.ut.ac.ir/article_58414.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/288959
dc.description.abstractمهارت‌های ارتباطی و تعاملات اجتماعی، نقش انکارناپذیری در کیفیت زندگی و سلامت روان‌شناختی اجتماعی، معنوی و جسمانی دارد. ارتقای این مهارت‌ها از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین و مربیان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی قصه درمانی بر بهبود مهارت‌های ارتباطی و تعاملات اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم صورت‌بندی شد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی و شامل یک پیش ­آزمون و پس‌ آزمون بود که در هر دو گروه آزمایش و گروه گواه انجام شد. از بین کودکان واجد شرایط، 20 نفر از کودکان مبتلا به اوتیسم با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش انتساب گردیدند و سپس گروه آزمایش در طول سه هفته آموزش ‌دید. در این پژوهش از مقیاس درجه‌بندی کودکی اوتیسم (GARS) به عنوان ابزا‌ری برای سنجش بهبودی کودکان استفاده‌ شد و ‌داده‌های جمع‌آوری‌شده، با استفاده از کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان‌ داد که روش قصه‌‌‌‌درمانی به‌طور معناداری در سطح‌ P<0/05 در کاهش علائم اوتیسم، بهبود مهارت‌های ارتباطی و تعاملات اجتماعی کودکان دارای اوتیسم مؤثر است. البته این روش در بهبود رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری کودکان تأثیر معناداری نداشت. با توجه به مزایای این مداخله در درمان و اهمیت افزایش جلسات قصه‌ درمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم، توصیه‌ می‌شود این روش‌ درمانی در کنار‌ روش‌های مرسوم به جامعه اوتیسم به خصوص مادران ارائه ‌شود.fa_IR
dc.format.extent980
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofفصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Applied Psycology Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/japr.2016.58414
dc.subjectاوتیسمfa_IR
dc.subjectارتباطاتfa_IR
dc.subjectتعاملات اجتماعیfa_IR
dc.subjectرفتارهای کلیشه‌ای و تکراریfa_IR
dc.subjectقصه درمانیfa_IR
dc.titleاثربخشی قصه درمانی بر بهبود مهارت‌های ارتباطی و تعاملات اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue2
dc.citation.spage81
dc.citation.epage104


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد