ارائه مدلی مفهومی برای بهبود شکل گیری هویت دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مطالعه طراحی مدلی مفهومی برای بهبود شکلگیری هویت دانشجویان بود. از اینرو، پنج هدف جزیی شامل شناسایی ابعاد و ویژگیهای هویت، تعیین مؤلفههای تأثیرگذار دانشگاهی بر شکلگیری هویت، بررسی وضعیت هویت دانشجویان در مقایسه ترم اول به آخر در بعد ایدئولوژیکی، بررسی وضعیت هویت دانشجویان در مقایسه ترم اول به آخر در بعد روابط بینشخصی و ارائه مدلی مفهومی برای بهبود شکلگیری هویت دانشجویان مد نظر قرار گرفت. روشی ترکیبی برای اجرای این پژوهش در نظر گرفته شد. ابتدا با روش کتابخانهای، 4 بعد و 36 مؤلفه شکلگیری هویت شناسایی شدند. دادهها با بهکارگیری روش پیمایشی، نمونهگیری طبقهای-خوشهای و توزیع پرسشنامهای 66 سؤالی بین 613 دانشجو گردآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری دو جمله ای، t مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیره و خیدو صورت پذیرفت. یافتهها نشان داد که وضعیت هویت دانشجویان در ترم آخر کمتر از دانشجویان ترم اول بود. در نهایت مدلی مفهومی برای بهبود شکلگیری هویت دانشجویان طراحی شد و درجه تناسب مدل نهایی توسط 24 نفر از اعضای هیأت علمی، مدیران و متخصصان دانشگاهی تأیید گردید.
کلید واژگان
هویتابعاد هویت دانشجویان
هویت سازی
عوامل تاثیرگذار بر هویت
نقش دانشگاه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-04-201395-02-01




