رابطه تعللورزی تحصیلی و ادراک از ساختار کلاس: نقش باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تعلل ورزی با ادراک از ساختار کلاس درس و تبیین نقش خودتنظیمی (باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی) و جنسیت در این ارتباط است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی (چندگانه) بود. جامعه پژوهش دانش آموزان پایۀ دوم متوسطه شهر بیرجند بودند و گروه نمونه 400 نفر (200 دختر، 200 پسر) به شیوه خوشه ای و تصادفی انتخاب شدند. مقیاس تعلل ورزی تحصیلی نسخه دانشآموز (PASS، سولومون و راتبلوم، 1984)، ادراک از ساختار کلاس درس بلک برن (1988)، و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و همکاران، 1991) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. داده ها با روش رگرسیون چندگانه همزمان و تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای جنسیت، ارزشیابی تبحری، اضطراب امتحان و راهبردهای فراشناختی پیش بینی کننده های معنادار تعلل ورزی هستند. همچنین دانش آموزان دختر و پسر در مؤلفه های ادراک از ساختار کلاس (به جز مؤلفة تکالیف انگیزشی)، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با هم تفاوت دارند. به علاوه، تکالیف انگیزشی و حمایت از خودمختاری از مؤلفههای ادراک از ساختار کلاس درس، پیش بینی کننده خودتنظیمی هستند.
کلید واژگان
تعللورزیتعللورزی تحصیلی
اهمالکاری
خودتنظیمی
باورهای انگیزشی
راهبردهای یادگیری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-11-221389-09-01



