• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه تعلل‌ورزی تحصیلی و ادراک از ساختار کلاس: نقش باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ‌تعلل ­ورزی با ادراک از ساختار کلاس درس و تبیین نقش خودتنظیمی (باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی) و جنسیت در این ارتباط است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی (چندگانه) بود. جامعه پژوهش دانش ­آموزان پایۀ دوم متوسطه شهر بیرجند بودند و گروه نمونه 400 نفر (200 دختر، 200 پسر) به شیوه ‌خوشه­ ای و تصادفی انتخاب شدند. مقیاس تعلل ­ورزی تحصیلی نسخه دانش‌آموز (PASS، سولومون و راتبلوم، 1984)، ادراک از ساختار کلاس درس بلک برن (1988)، و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و همکاران، 1991) برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. داده ­ها با روش رگرسیون چندگانه ‌همزمان و تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته ­های پژوهش نشان داد که متغیرهای جنسیت، ‌ارزشیابی تبحری، اضطراب امتحان ‌و راهبردهای فراشناختی پیش­ بینی کننده­ های معنادار تعلل ­ورزی هستند. همچنین دانش ­آموزان دختر و پسر در مؤلفه ­های ادراک از ساختار کلاس (به ­جز مؤلفة ‌تکالیف انگیزشی)، ‌باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با هم تفاوت دارند. به ­علاوه، ‌تکالیف انگیزشی و حمایت از خودمختاری از مؤلفه‌های ادراک از ساختار کلاس درس، پیش ­بینی کننده‌ خودتنظیمی هستند.
    کلید واژگان
    تعلل‌ورزی
    تعلل‌ورزی تحصیلی
    اهمال‌کاری
    خودتنظیمی
    باورهای انگیزشی
    راهبردهای یادگیری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2010-11-22
    1389-09-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://japr.ut.ac.ir/article_52342.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/288806

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب