نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمقتدایی, لیلاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:43:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:43:39Z
dc.date.available1399-07-09T05:43:39Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:43:39Z
dc.date.issued2017-03-21en_US
dc.date.issued1396-01-01fa_IR
dc.date.submitted2016-01-02en_US
dc.date.submitted1394-10-12fa_IR
dc.identifier.citationمقتدایی, لیلا. (1396). مطالعۀ رابطۀ بین اخلاق حرفه‌ای و رفتار ضد شهروندی: مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه اصفهان. جامعه شناسی کاربردی, 28(1), 145-158. doi: 10.22108/jas.2017.21257fa_IR
dc.identifier.issn2008-5745
dc.identifier.issn2322-343X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/jas.2017.21257
dc.identifier.urihttp://jas.ui.ac.ir/article_21257.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/287790
dc.description.abstractرفتارهای ضد شهروندی مانند اجتناب از کار، خرابکاری و... رفتارهایی هستند که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به سازمان آسیب‌های جدی وارد می‌کنند. یکی از عوامل تأثیر‌گذار بر کاهش چنین رفتارهایی، رعایت اصول اخلاقی چون صداقت، تعهد سازمانی و ... است که درمجموع اخلاق حرفه‌ای را تشکیل می‌دهند. پژوهش حاضر با هدف تبیین چگونگی رابطۀ بین اخلاق حرفه‌ای و مؤلفه‌های آن (صداقت، انتقادپذیری، تعهد سازمانی، وقت‌شناسی، مشارکت) و گرایش به رفتارهای ضد شهروندی افراد انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی بوده است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیّۀ کارکنان دانشگاه اصفهان در سال 1393 و حجم نمونه 196 نفر از کارکنان بودند که به شیوۀ نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامۀ رفتار ضد شهروندی سازمانی، فوکس و اسپکتور (2002) و پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ اخلاق حرفه‌ای بود که روایی و پایایی آن‌ها تأیید شد. یافته‌های پژوهش نشان داد بین صداقت کارکنان و گرایش به رفتارهای ضد شهروندی، رابطة معکوس و معنادار (به میزان 18/0-) وجود دارد. بین انتقادپذیری و گرایش به رفتارهای ضد شهروندی، رابطۀ معکوس و معنادار (به میزان 34/0-) وجود دارد. بین تعهد سازمانی و گرایش به رفتارهای ضد شهروندی، رابطة معکوس و معنادار (به میزان41/0-) وجود دارد. بین وقت‌‌شناسی و گرایش به رفتارهای ضد شهروندی، رابطة معکوس و معنادار (به میزان 29/0-) وجود دارد. بین مشارکت و گرایش به رفتارهای ضد شهروندی، رابطۀ‌ معکوس و معنادار (به میزان 53/0-) وجود دارد. بین رعایت اخلاق حرفه‌ای و گرایش به رفتارهای ضد شهروندی، رابطة معکوس و معنادار (به میزان 38/0-) وجود دارد. بر مبنای تحلیل رگرسیون انجام‌شده از بین ابعاد اخلاق حرفه‌ای مشارکت در حد بالا، تعهد سازمانی و انتقاد‌پذیری به میزان متوسط و وقت‌‌شناسی و صداقت در سطح پایینی باعث کاهش رفتارهای شهروندی بودند. بر اساس مطالعۀ انجام‌شده پیشنهاد می‌شود اصول اخلاق حرفه‌ای در کنار آموزش‌های شهروندی در کلیّة مقاطع تحصیلی مدارس به‌ویژه در دبیرستان آموزش داده شود و شاخص‌های اخلاق‌ حرفه‌‌ای متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی بومی‌سازی شود.fa_IR
dc.format.extent281
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofجامعه شناسی کاربردیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Applied Sociologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/jas.2017.21257
dc.subjectاخلاق حرفه‌ایfa_IR
dc.subjectرفتار ضد شهروندی کارکنان دانشگاهfa_IR
dc.subjectمسائل اجتماعی ایرانfa_IR
dc.titleمطالعۀ رابطۀ بین اخلاق حرفه‌ای و رفتار ضد شهروندی: مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه علوم‌تربیتی دانشگاه اصفهان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue1
dc.citation.spage145
dc.citation.epage158


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد