نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشهرام نیا, امیرمسعودfa_IR
dc.contributor.authorابراهیمی پور, حواfa_IR
dc.contributor.authorمحموداوغلی, رضاfa_IR
dc.contributor.authorملکان, مجیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:43:38Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:43:38Z
dc.date.available1399-07-09T05:43:38Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:43:38Z
dc.date.issued2017-03-21en_US
dc.date.issued1396-01-01fa_IR
dc.date.submitted2013-10-21en_US
dc.date.submitted1392-07-29fa_IR
dc.identifier.citationشهرام نیا, امیرمسعود, ابراهیمی پور, حوا, محموداوغلی, رضا, ملکان, مجید. (1396). سنجش تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر مشارکت سیاسی: مطالعۀ موردی دانشجویان دانشگاه مازندران. جامعه شناسی کاربردی, 28(1), 19-32. doi: 10.22108/jas.2017.21248fa_IR
dc.identifier.issn2008-5745
dc.identifier.issn2322-343X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/jas.2017.21248
dc.identifier.urihttp://jas.ui.ac.ir/article_21248.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/287783
dc.description.abstractمشارکت سیاسی که یکی از انواع مشارکت است، از شاخص‏های توسعۀ اجتماعی و سیاسی در کشورها به ‏شمار می‏رود. نظریه‌پردازان علوم اجتماعی و سیاسی و سیاست‌ورزان همواره به انتخابات به‌صورت بارزترین شیوه و تجلی این مشارکت توجه کرده‌اند. در جمهوری اسلامی ایران نیز مطالعۀ رفتار انتخاباتی، به‌ویژه در دهۀ اخیر، به‌طور جدی در دستور کار پژوهشگران حوزه‌های مربوط قرار داشته است. پرسش اصلی مقالۀ حاضر این است که آیا بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی با مشارکت سیاسی رابطه وجود دارد یا خیر؟ و در صورت وجود رابطه میان استفاده از شبکه‌های اجتماعی با مشارکت سیاسی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی چه تأثیری بر ابعاد مشارکت سیاسی دانشجویان دارد؟ هدف از نگارش این مقاله، بررسی رابطۀ میان شبکه‌های اجتماعی و رفتار انتخاباتی در میان دانشجویان دانشگاه مازندران است. با تقسیم شبکه‌های اجتماعی (سرمایۀ اجتماعی شبکه) به سه بعد تعاملی، ساختی و کارکردی و مشارکت سیاسی (رفتار انتخاباتی) به سه سطح تماشاگرانه، متوسط و فعال، یافته‌های پژوهش نشان داد رابطه‌ای کاملاً مثبت بین شبکه‌بندی اجتماعی (سلسله‌مراتب شبکه و انواع مشارکت) و مشارکت سیاسی وجود دارد و بعد ساختی شبکه‌های اجتماعی بیشترین تأثیر را بر رفتار انتخاباتی دانشجویان داشته‌اند. برای آزمون فرضیه‌ها از روش تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون چندمتغیره استفاده شد.fa_IR
dc.format.extent301
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofجامعه شناسی کاربردیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Applied Sociologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/jas.2017.21248
dc.subjectشبکه‌های اجتماعی مجازیfa_IR
dc.subjectرفتار سیاسیfa_IR
dc.subjectمشارکت سیاسیfa_IR
dc.subjectسرمایۀ اجتماعی شبکهfa_IR
dc.subjectمسائل اجتماعی ایرانfa_IR
dc.titleسنجش تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر مشارکت سیاسی: مطالعۀ موردی دانشجویان دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه علوم‌سیاسی دانشگاه اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری علوم‌سیاسی دانشگاه اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه علوم‌سیاسی دانشگاه محقق اردبیلی، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری علوم‌سیاسی دانشگاه اصفهان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue1
dc.citation.spage19
dc.citation.epage32


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد