بررسی تغییرات ساخت اجتماعی (ساخت رابطه ای): مطالعه جامعه شناختی پیوندهای شبکه ای بازار تهران
(ندگان)پدیدآور
حسینی قمی, مژگاننوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی مورد بررسی در این مقاله بررسی ساخت رابطهای به عنوان یکی از مؤلفههای ساخت اجتماعی بازار بزرگ تهران است. ساخت رابطهای؛ آن ساخت اجتماعی است که دربرگیرنده خود روابط و مناسبات اجتماعی در بازار است و در حکم الگوی روابط متقابل میان بازاریها در نظر گرفته میشود. برای بحث ساخت رابطهای از نظریههای شبکههای اجتماعی استفاده شده است. نظریه شبکههای اجتماعی از جمله  نظریههای معاصر در جامعهشناسی اقتصادی است. از این نظریه برای مطالعه پیوندهای شبکهای بازار و بررسی تغییرات ایجاد شده در ساخت رابطهای و کارکرد اقتصادی بازار تهران بهره گرفته شده است. روش مورد استفاده پیمایش، ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد شده، حجم نمونه 200 نفر است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد به طور کلی دگرگونیهایی در ساخت اجتماعی و کارکرد اقتصادی بازار تهران پدید آمده و روابط بین کنشگران و قواعد حاکم بر آن در سطح درونی (شامل روابط بین فردی، میانی و انجمنی) با تغییر مواجه شده است.
کلید واژگان
ساخت اجتماعیساخت رابطه ای
تغییرات اجتماعی
بازار
تهران
رسانه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-01-201395-11-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده آفرینی دانشگاه تهران، ایرانشاپا
2008-57452322-343X




