بررسی تأثیر عوامل اجتماعی و روانی بر احساس نشاط (مورد مطالعه : دانشآموزان 18- 16 ساله شهر اهواز)
(ندگان)پدیدآور
رضادوست, کریمنبوی, عبدالحسینصالحی, نجمهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عوامل اجتماعی و روانی بر احساس نشاط دانشآموزان دبیرستانی شهر اهواز صورت گرفته است. روش مطالعه تحقیق پیمایشی و جامعه آماری آن دانشآموزان دبیرستانی 18- 16 ساله شهر اهواز است و شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای است. دادهها با پرسشنامه گردآوری شده است و از طریق آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. مبتنی بر نتایج تحقیق، میانگین احساس نشاط دانشآموزان در سطح مطلوبی است . سایر نتایج نیز بیانگر آن است که بین احساس نشاط و متغیرهای عزت نفس، احساس محرومیت نسبی، شبکه روابط اجتماعی، اعتماد اجتماعی و احساس ناامنی، رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بر اساس ضریب تعیین رگرسیونی میتوان گفت که 40/0 درصد تغییرات متغیر وابسته از طریق متغیرهای وارد بر مدل رگرسیونی تبیین گردیده و سهم متغیر عزت نفس در تبیین واریانس احساس نشاط بیش از سایر متغیرها است. بنابراین هر چه عزت نفس، اعتماد اجتماعی و شبکه روابط اجتماعی در حد بالا و احساس محرومیت نسبی در حد پایینی باشد، به همان اندازه احساس نشاط در بین دانشآموزان بیشتر خواهد بود.
کلید واژگان
اعتماد اجتماعیشبکه روابط اجتماعی
عزت نفس
احساس نشاط
محرومیت نسبی
مسائل اجتماعی ایران
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه علوماجتماعی دانشگاه شهید چمران اهوازدانشیار، گروه علوماجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
شاپا
2008-57452322-343X




