رابطه جامعهپذیری سازمانی و تعهد سازمانی در بین دبیران مدارس متوسطه شهر همدان
(ندگان)پدیدآور
هویدا, رضاجمشیدیان, عبدالرسولمختاری فر, حجت الهنوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین جامعهپذیری سازمانی و تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه شهر همدان بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران مدارس متوسطه شهر همدان بود که در پژوهش حاضر 143 نفر از آنها بصورت خوشهای تک مرحلهای انتخاب شدند، برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه جامعهپذیری سازمانی کلاین و همکاران (2006) و پرسش نامه تعهد سازمانی آلن و مییر (1991) استفاده بعمل آمد. پس از یک مطالعه مقدماتی ضریب پایائی دو پرسش نامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب برای جامعه پذیری سازمانی 75/0 و برای تعهد سازمانی77/0 بدست آمد. مدل ارائه شده شامل شش مولفه جامعه پذیری سازمانی (وظیفه، زبان، سیاست، اهداف و ارزش ها، تاریخچه، همکاران) و سه مولفه تعهد سازمانی(عاطفی، هنجاری و مستمر) می باشد.یافته ها نشان داد که فرضیه اصلی پژوهش مورد تائید قرار گرفته بنابراین، بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد( 05/0 p
کلید واژگان
جامعهپذیری سازمانیتعهد سازمانی. دبیران مدارس متوسطه
خرده فرهنگ
فرهنگ
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2011-11-221390-09-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهانمربی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان
شاپا
2008-57452322-343X




