• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی کاربردی
    • دوره 22, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی کاربردی
    • دوره 22, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطۀ ساده و چندگانۀ یادگیری سازمانی و اعتماداجتماعی در سازمان با توسعۀ کارکنان دانشگاههای دولتی پزشکی و غیرپزشکی جنوب شرق کشور

    (ندگان)پدیدآور
    فرهنگ, ابوالقاسمسیادت, سید علیهویدا, رضامولوی, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    270.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ یادگیری سازمانی و اعتماداجتماعی در سازمان با توسعۀ کارکنان دانشگاههای دولتی پزشکی و غیر پزشکی جنوب شرق کشور بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ اعضای هیأت علمی رسمی و کارکنان رسمی و پیمانی دانشگاههای دولتی پزشکی و غیر پزشکی جنوب شرق کشور بودند که در سال در سال تحصیلی 89-88  به خدمت اشتغال داشتند.از دانشگاههای مذکور  6 دانشگاه بصورت تصادفی انتخاب گردید که بین  آنها 240 نفر بصورت تصادفی و متناسب با حجم به عنوان نمونه انتخاب شد. سپس پرسشنامه‌های یادگیری سازمانی، اعتماد سازمانی و توسعۀ کارکنان  بین آنها توزیع و  پس از جمع آوری بیش از 80% پرسشنامه ها نسبت به  استخراج داده ها اقدام شد. روایی محتوایی هر سه پرسشنامه توسط استادان و متخصصان علوم تربیتی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه‌های یادگیری سازمانی، اعتماد سازمانی و توسعۀ کارکنان با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 73/0، 82/0 و 71/0 تعیین گردید. در این پژوهش، از آزمون شاپیروویلک برای بررسی نرمال بودن نمرات، ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطۀ بین متغیرها، رگرسیون خطی و انحنایی و تحلیل واریانس برای بررسی فرضیات و رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر برای سنجش مدل پژوهش استفاده گردید. بر اساس یافته‌های تحقیق رابطۀ معنی داری بین متغیرهای یادگیری سازمانی (477/0=r) و اعتماد سازمانی (163/0=r) با توسعۀ کارکنان وجود دارد. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که متغیر وابسته مستقیماً تحت تاثیر متغیر یادگیری سازمانی است (469/0=)  و یادگیری سازمانی نیز به صورت غیرمستقیم بر توسعۀ کارکنان تأثیر دارد (278/0=)؛ امّا تأثیر مستقیم اعتماد سازمانی بر توسعۀ کارکنان معنادار نیست. (N. S، 033/0=) به همین دلیل این رابطۀ از مدل نهایی پژوهش حذف گردیده است.
    کلید واژگان
    توسعۀ کارکنان
    اعتماد سازمانی
    تیم
    آموزش
    یادگیری سازمانی
    دانشگاههای دولتی جنوب شرق کشور
    سرمایه اجتماعی
    مسائل اجتماعی ایران

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2011-03-21
    1390-01-01
    ناشر
    دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان
    دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
    استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
    استاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان

    شاپا
    2008-5745
    2322-343X
    URI
    http://jas.ui.ac.ir/article_18220.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/287540

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب