بررسی رابطۀ ساده و چندگانۀ یادگیری سازمانی و اعتماداجتماعی در سازمان با توسعۀ کارکنان دانشگاههای دولتی پزشکی و غیرپزشکی جنوب شرق کشور
(ندگان)پدیدآور
فرهنگ, ابوالقاسمسیادت, سید علیهویدا, رضامولوی, حسیننوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ یادگیری سازمانی و اعتماداجتماعی در سازمان با توسعۀ کارکنان دانشگاههای دولتی پزشکی و غیر پزشکی جنوب شرق کشور بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ اعضای هیأت علمی رسمی و کارکنان رسمی و پیمانی دانشگاههای دولتی پزشکی و غیر پزشکی جنوب شرق کشور بودند که در سال در سال تحصیلی 89-88 به خدمت اشتغال داشتند.از دانشگاههای مذکور 6 دانشگاه بصورت تصادفی انتخاب گردید که بین آنها 240 نفر بصورت تصادفی و متناسب با حجم به عنوان نمونه انتخاب شد. سپس پرسشنامههای یادگیری سازمانی، اعتماد سازمانی و توسعۀ کارکنان بین آنها توزیع و پس از جمع آوری بیش از 80% پرسشنامه ها نسبت به استخراج داده ها اقدام شد. روایی محتوایی هر سه پرسشنامه توسط استادان و متخصصان علوم تربیتی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامههای یادگیری سازمانی، اعتماد سازمانی و توسعۀ کارکنان با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 73/0، 82/0 و 71/0 تعیین گردید. در این پژوهش، از آزمون شاپیروویلک برای بررسی نرمال بودن نمرات، ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطۀ بین متغیرها، رگرسیون خطی و انحنایی و تحلیل واریانس برای بررسی فرضیات و رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر برای سنجش مدل پژوهش استفاده گردید. بر اساس یافتههای تحقیق رابطۀ معنی داری بین متغیرهای یادگیری سازمانی (477/0=r) و اعتماد سازمانی (163/0=r) با توسعۀ کارکنان وجود دارد. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که متغیر وابسته مستقیماً تحت تاثیر متغیر یادگیری سازمانی است (469/0=) و یادگیری سازمانی نیز به صورت غیرمستقیم بر توسعۀ کارکنان تأثیر دارد (278/0=)؛ امّا تأثیر مستقیم اعتماد سازمانی بر توسعۀ کارکنان معنادار نیست. (N. S، 033/0=) به همین دلیل این رابطۀ از مدل نهایی پژوهش حذف گردیده است.
کلید واژگان
توسعۀ کارکناناعتماد سازمانی
تیم
آموزش
یادگیری سازمانی
دانشگاههای دولتی جنوب شرق کشور
سرمایه اجتماعی
مسائل اجتماعی ایران
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهاندانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
استاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
شاپا
2008-57452322-343X




