پیشگیری از جرایم بانکی ازطریق ارتقای مسئولیت اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
غلامی, حسینعلیزاده, رامین
نوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مسئولیت اجتماعی شرکتها (بانکها) بهعنوان یکی از موضوعات مهم نظام بانکداری است که یکی از آثار آن، پیشگیری از جرایم بانکی میباشد. پیادهسازی اصول و مقررههای مسئولیت اجتماعی در بانکها از اهمیت خاصی برخوردار است. درواقع الگوی «مسئولیت اجتماعی»، یک اصطلاح مدیریتی است که درصورت اجرایی شدن آن، شاهد کاهش جرایم و تخلّفات بانکی خواهیم بود. درواقع (CSR) یا مسئولیت اجتماعی بانک، تعهد واحد تجاری برای مشارکت در توسعه اقتصادی پاینده ازطریق کار کردن با کارکنان، خانواده و جامعه برای بهبود کیفیت است و در این راستا میتوان به ایزو 26000 و اصل اکواتور اشاره کرد. ایزو 26000 بهعنوان استاندارد مسئولیت اجتماعی به بررسی چالشهای شرکتها پرداخته و اصول اکواتور نیز در ده اصل بهدنبال استانداردسازی اجتماعی بانکها میباشد که امروزه 68 بانک بینالمللی آن را پذیرفتهاند. پس درواقع مسئولیت اجتماعی شرکت یا سیاسآر، بحث مدیریتی است که در حقوق نیز وارد شده است، زیرا سازکار پیشگیری است و در حقوق بانکی میتواند مورداستفاده قرار گیرد. نظام پیشگیری حاصل از مسئولیت اجتماعی شرکت نیز سازکاری خودتنظیمی است که از مهمترین تکنیکهای غیرکیفری محسوب میگردد. در این مقاله سعی بر آن است به روش توصیفی ـ تحلیلی، با هدف تبیین مسئولیت اجتماعی، به نقش آن در پیشگیری از جرایم بانکی پرداخته شود.
کلید واژگان
مسئولیت اجتماعیجرایم بانکی
اصل اکواتور
ایزو 26000
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
مؤسسه مطالعات و پژوهشهای حقوقی شهردانشThe SD Institute of Law
سازمان پدید آورنده
استاد حقوق کیفری و جرمشناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.دکترای تخصصی حقوق کیفری و جرمشناسی، کارشناس حقوقی بانک رفاه کارگران و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
شاپا
2345-29862716-9685



