نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجوکاری, مهنازfa_IR
dc.contributor.authorفیروزمند, عطیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:32:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:32:00Z
dc.date.available1399-07-09T05:32:00Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:32:00Z
dc.date.issued2018-08-23en_US
dc.date.issued1397-06-01fa_IR
dc.date.submitted2015-10-16en_US
dc.date.submitted1394-07-24fa_IR
dc.identifier.citationجوکاری, مهناز, فیروزمند, عطیه. (1397). بررسی شگردهای خوانش انتقادی در کتاب های تصویری داستانی ایرانی. مطالعات ادبیات کودک, 9(1), 73-90. doi: 10.22099/jcls.2017.3993fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22099/jcls.2017.3993
dc.identifier.urihttp://jcls.shirazu.ac.ir/article_3993.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/283819
dc.description.abstractچکیده نابرابری قدرتِ آفرینندگان آثار ادبی ویژه‌ی کودکان و نوجوانان با مخاطبان خود از یک سو و پذیرش ناگزیری آغشته‌بودن متن‌های کودکان و نوجوانان به ایدئولوژی ازسوی دیگر، منتقدان و نظریه‌پردازان ادبیات کودک را به این بحث کشانده است که باید خوانندگان کم‌سال را از حضور و چگونگی حضور ایدئولوژی در متن آگاه کرد تا خواننده به‌جای پذیرش یک‌سویه به خواننده‌ی کنشگر متن تبدیل شود و بدین وسیله، خود را از فشار ایدئولوژی کتاب برهاند. سخنان نودلمن (۲۰۰۰) پیرامون تأثیر فاصله‌گذاری بر مخاطب، مگیلیس (۲۰۰۹) در اهمیت و کارکرد چندصدایی، استیونز (۲۰۱۱) درباره‌ی نقش گفت‌وگومندی نمونه‌هایی از ادعای یادشده‌‌اند. ضمن تأکید بر نقش مابان و آموزگاران، می‌توان انتظار داشت که مؤلفان آثار، راه خوانش انتقادی را بر خواننده باز گذارند. برخی کتاب‌های تصویری‌داستانی که در دهه‌های اخیر در ایران منتشر شده است، نشان از توجه بعضی پدیدآورندگان این آثار به چنین رویکردی دارد. مقاله‌ی حاضر، به‌دنبال کشف شگردهایی است که آفرینندگان کتاب‌های تصویری‌داستانی ایران، جهت گسترش توانایی خوانش انتقادی خوانندگان کم‌سال خویش به‌کار می‌گیرند. این پژوهش از نوع کیفی، روش داده‌یابی اسنادی و روش داده‌کاوی، تحلیل محتوا به روش استقرایی است. تحلیل‌های این پژوهش نشان می‌دهد که هر دو نمونه‌ی پژوهش، در این مسیر گام برداشته‌اند؛ اما امکان خوانش انتقادی در آن‌ها به‌صورت کامل فراهم نیامده است.fa_IR
dc.format.extent1078
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شیرازfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات ادبیات کودکfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22099/jcls.2017.3993
dc.subjectکلیدواژه‌ها: خوانش انتقادیfa_IR
dc.subjectگفت‌و‌گومندیfa_IR
dc.subjectفاصله‌گذاریfa_IR
dc.subjectایدئولوژیfa_IR
dc.subjectکتاب‌های تصویری‌داستانیfa_IR
dc.titleبررسی شگردهای خوانش انتقادی در کتاب های تصویری داستانی ایرانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجو/ دانشگاه شیرازfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجو/ دانشگاه شیرازfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue1
dc.citation.spage73
dc.citation.epage90


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد