• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت فرهنگی
    • دوره 12, شماره 2 (پیاپی 40)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت فرهنگی
    • دوره 12, شماره 2 (پیاپی 40)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه هوش فرهنگی با عملکرد مدیران صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (مورد مطالعه:شبکه های استانی مراکز غرب کشور)

    (ندگان)پدیدآور
    احمدی زاد, آرمانموسوی, سید صداقت اللهشبرند, نادیا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    625.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و هدف پژوهش: در دنیای کنونی، هوش فرهنگی ابزاری ضروری برای مدیران است، هوش فرهنگی به عنوان قابلیتی اثربخش در فرهنگ‌های گوناگون شناخته شده است. با توجه به اهمیت آن در محیط‌های چند فرهنگی از جمله صدا و سیما هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین هوش فرهنگی با عملکرد مدیران در میان مدیران شبکه‌های استانی مراکز غرب کشوراست. روش‌پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است از نظر هدف کاربردی، از لحاظ گردآوری اطلاعات پیمایشی است. برای جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش از پرسشنامه عملکرد مدیران پاترسون و پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مدیران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، استان‌های غرب (کردستان، همدان، کرمانشاه و ایلام) در سال1394 که براساس آمار اخذ شده 200 نفر بوده است. براساس جدول مورگان 132 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح توصیفی از میانگین، جداول فراوانی و در سطح استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم‌افزار  SPSSاستفاده شده است. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین هوش فرهنگی با عملکرد مدیران با ضریب همبستگی 377/0 در سطح 95 درصد، بین عامل فراشناختی با عملکرد مدیران با ضریب همبستگی 113/0 در سطح 95 درصد، بین عامل شناختی با عملکرد مدیران با ضریب همبستگی 377/0 در سطح 95 درصد، بین عامل انگیزشی با عملکرد مدیران با ضریب همبستگی 478/0 در سطح اطمینان 95 درصد، بین عامل رفتاری با عملکرد مدیران با ضریب همبستگی 222/0 در سطح اطمینان 95 درصد رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشته است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان نتیجه گرفت بین هوش فرهنگی و عملکرد مدیران رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد یعنی هرچقدر مدیران شبکه‌های استانی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (کردستان، همدان، کرمانشاه و ایلام) از هوش فرهنگی بالایی برخوردار باشند، میزان عملکرد در آنان افزایش می‌یابد. هم‌چنین در میان ابعاد هوش فرهنگی بعد انگیزشی بیشترین میزان تأثیر را بر عملکرد مدیران داشته است.
    کلید واژگان
    هوش
    فرهنگ
    هوش فرهنگی
    عملکرد مدیران
    صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران مراکز غرب کشور

    شماره نشریه
    240
    تاریخ نشر
    2018-07-23
    1397-05-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی،دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
    کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران
    کارشناسی‌ارشد ‌مدیریت ‌بازرگانی، دانشکده علوم انسانی‌و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران (نویسنده مسئول) nadia.shabrand@gmail.com

    شاپا
    2008-3327
    URI
    http://jcm.srbiau.ac.ir/article_13044.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/283621

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب