رابطه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با متغیر میانجی اخلاق حرفهای کارکنان اداره شیلات استان مازندران
(ندگان)پدیدآور
تقوایی یزدی, مریماسماعیلی, حسینفیض ثابت, مصطفینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای فرهنگی استان گیلان است. متغیر مستقل این تحقیق سرمایه اجتماعی است که بر اساس دیدگاه ناهاپیت و قوشال شامل ابعاد شناختی, ساختاری و ارتباطی میباشد. متغیر وابسته تحقیق, رفتار شهروندی سازمانی است که بر اساس مدل ارگان عبارتند از: وجدان کاری, نوع دوستی, آداب اجتماعی, جوانمردی و احترام و تکریم.
روش پژوهش: روش تحقیق, پیمایش است و از پرسشنامه جهت جمعآوری دادهها استفاده شده است. حجم نمونه تحقیق حاضر 250 نفر از کارکنان سازمانهای فرهنگی میباشد که به طور تصادفی انتخاب شدهاند.
یافتهها: نتایج بیانگر آن است که بین سرمایه اجتماعی سازمانی و ابعاد آن در سازمانهای فرهنگی استان گیلان و رفتار شهروندی سازمانی, رابطه معنادار وجود دارد. همچنین تحلیل چندمتغیری نشان میدهد از بین ابعاد سرمایه اجتماعی سازمانی, بعد ارتباطی با رفتار شهروندی سازمانی, رابطه معناداری دارد.
نتیجهگیری: سرمایه اجتماعی میتواند از طریق افزایش تمایل کارکنان برای فراتر رفتن از الزامات شغل رسمی شان, منافع فردی را در جهت منافع سازمان قرار دهد و علاقه وافر به فعالیتها و فلسفه کلی سازمان, ایجاد کند. بنابراین, سرمایه اجتماعی سازمانی میتواند به ایجاد و تقویت رفتار شهروندی سازمانی, در سازمانها کمک نماید.
کلید واژگان
سرمایه اجتماعی سازمانیرفتار شهروندی سازمانی
سازمانهای فرهنگی
گیلان
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقاتسازمان پدید آورنده
استادیار, گروه مدیریت آموزشی, دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری m_taghvaeeyazdi@yahoo.com (نویسنده مسئول)کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی, دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری hes250@yahoo.com
دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت فرهنگی و مدرس دانشگاه, دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات parsa.feyz@gmail.com




