عوامل موثر بر ارتقا اثربخشی شیوههای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
(ندگان)پدیدآور
شاه نوروزی, مهدیاسماعیلی, رضاپرستگاری, سهیلاامام جمعه زاده, سیدجوادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل و مولفههای موثر بر اثربخشی شیوههای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به روش ترکیبی (کیفی و کمی) انجام گرفت. روش پژوهش: جامعه پژوهش دربخش کیفی خبرگان بودند که تا حد اشباع 32 نفر از طریق مصاحبه نیمهساختار یافته اطلاعات مورد نیاز جمعآوری و با استفاده از تجزیه و تحلیل موضوعی دستهبندی گردید. در بخش کمی جامعه آماری کارشناسان ومجریان حوزه فرهنگ ایثار و شهادت در شهر اصفهان حدود 500 نفر برآورد گردید که 200 نفر به عنوان حجم نمونه به صورت هدفمند انتخاب و پرسشنامه توزیع شد. ابزار جمعآوری پژوهش در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مرحله کیفی بود. روایی و پایایی بخش کیفی پس از ارائه هر مرحله به نخبگان به تایید رسید و در بخش کمی روایی ابزار با ارائه پرسشنامه تائید اساتید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 85 % تایید شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد کیفیت بخشی به آثار ترویجی فرهنگ ایثار و شهادت با (89/3 درصد) 4/3 بالاترین میانگین شدت تاثیر را درمیان مولفههای موثر داراست و واقعگرایی در تولیدات و توجه به آثارتولیدی برای کودکان و نوجوانان، بهرهگیری از هنر و همچنین تحول و خلاقیت در شیوهها در ردههای بعدی قرار دارند. نتیجهگیری: این پژوهش همچنین نشان داد که عوامل فرهنگی با 77 درصد و 4/07 میانگین اثر در مجموع و در قیاس با سایر عوامل بیشترین تاثیر را درارتقا اثربخشی شیوههای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد.
کلید واژگان
اثربخشیایثار
شهادت
فرهنگ ایثار و شهادت
شماره نشریه
13635تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت امور فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه ازاد اسلامی، اصفهان، ایراناستادیار؛ گروه امور فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه ازاد اسلامی، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) i40@yahoo.com
دکتری علوم قرانی، واحد فلاورجان، دانشگاه آزاد اسلامی، فلاورجان، ایران سیدجواد امام جمعه زاده
دکتری علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران




