طراحی مدل اکوسیستم ارتقاء کارآفرینی در سینمای ایران
(ندگان)پدیدآور
بیگآقا, محسنشیروانی, علیرضاخزائی, مجتبینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف پژوهش: تحقیق حاضر در پی طراحی اکوسیستم کارآفرینی و شناخت عناصر اکوسیستم و ویژگیهای آن جهت ارتقاء سینمای ایران است. عناصر این اکوسیستم عبارتند از: دولت، رهبران عرصه فرهنگی، منابع سرمایهای، انجمنهای غیرانتفاعی، نهادهای آموزشی، کارآفرینان داخل کشور و پیوند آنها با کارآفرینان خارج از کشور. هریک از این عناصر بهنحوی مطرح شدهاند که به ویژگیها و ابعاد استفاده نشده نهفته در کارآفرینی جنبش و تحرک بخشند و موجب ارتقاء سطح کارآفرینی در سینمای ایران شوند. هدف کلی تحقیق عبارت است از ارائه رهنمود به مدیریت فرهنگی کشور در عرصه سینما جهت دستیابی به الگوی صحیحی جهت تولید آثار پرمخاطب فرهنگی در ایران از طریق بررسی مولفههای تحقیق.
روش پژوهش: روش تحقیق از نوع تحقیقهای ترکیبی، در قالب شیوههای کیفی و کمی، با استفاده از روشهای کتابخانهای، پژوهش؛ مصاحبه و پرسشنامه به منظور گردآوری دادههای موردنیاز برای آزمون مدل تحقیق و پاسخ به سوالات پژوهش است.
یافتهها: تمامی سازههای مستقل تحقیق بر سازه وابسته کارآفرینی تاثیر مثبت میگذارند. بیشترین تاثیر بر روی سازه کارآفرینی از نظر وزن تک تک گویهها، توسط سازه منابع سرمایهای و کمترین تاثیر توسط سازه گروههای پیوند دهنده داخل و خارج کشوراعمال میشود.
نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشاندهنده اشتیاق اهالی سینما برای ورود نیروهای جوان به بدنه سینما، تمایل بدنه سینما به بیرون آمدن از تصدی دولت، ترغیب جوانان و پرورش ایدههای کارآفرینانه در حوزه سینما نیاز به ترسیم نقشه راه منسجم و طراحی چشمانداز بلندمدت سینما است.
کلید واژگان
کارآفرینیاکوسیستم
سینمای ایران
دولت
رهبران عرصه فرهنگی
منابع سرمایهای
انجمنهای غیرانتفاعی
نهادهای آموزشی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانشجواستاد
استاد




