بررسی تأثیر ابعاد فرهنگی جهانی شدن بر فرهنگ زنان
(ندگان)پدیدآور
یگانه فینی, نوشزادصدیق سروستانی, رحمت اللهصالحی امیری, سید رضابهبهانی, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: فرآیند جهانی شدن به واسطه ابزارهای فنآوری خود، شیوههای زندگی متفاوت و ایدههایی نو پیش روی زنان گذارده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ابعاد فرهنگی جهانی شدن بر سه مؤلفه فرهنگی در زنان ایرانی (هویت، اخلاق و پوشش).
روش تحقیق: این پژوهش در دو سطح توصیفی و تحلیلی از نوع پیمایشی و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ۳۵۱ نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین دانشجویان دختر دانشکده مدیریت و حسابداری واحد تهران جنوب به تعداد ۴۰۲۳ نفر در سال 1392 به دست آمده است.
یافتهها: با توجه به نتایج حاصله از برازش سه معادله رگرسیونی میتوان گفت جهانی شدن فرهنگی بر هر سه متغیر هویت، اخلاقیات و پوشش تأثیر دارد. بنابراین فرضیههای اصلی تأیید میگردد. رابطه منفی بین متغیر ابعاد فرهنگی جهانی شدن با هویت زنان؛ رابطه منفی و معکوس بین متغیر ابعاد فرهنگی جهانی شدن با پوشش زنان ایرانی و رابطه معناداری بین متغیر بعد فرهنگی جهانی شدن با اخلاق زنان وجود دارد.
نتیجهگیری: ابعاد فرهنگی جهانی شدن شامل هویت، پوشش و اخلاق بر زنان و فرهنگ زندگی آنان تأثیرگذار است و تأثیر آن به نوع عملکرد مسئولان و سیاستگذاران بستگی دارد. عدم درک شرایط جدید و تمهیدات لازم توسط سیاستگذاران در برخورد فعالانه با موج جهانی شدن، منجر به روند تهدیدی آمیز برای فرهنگ زنان و تضعیف آن خواهد شد.
کلید واژگان
جهانی شدنفرهنگ زنان
هویت
اخلاق
پوشش
شماره نشریه
224تاریخ نشر
2014-07-231393-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایراناستاد گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ایران
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران مسئول مکاتبات




