خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا در دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
دهشیری, غلامرضاگلزاری, محمودبرجعلی, احمدسهرابی, فرامرزنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
مقدمه: یکی از پرکاربردترین ابزارهای اندازهگیری نگرانی، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ) است. پژوهش حاضر با هدف بررسی خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا در بین دانشجویان انجام شد.
روش: نمونه پژوهش شامل 424 دانشجو (248 دختر و 176 پسر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا، خرده مقیاس اضطراب صفت پرسشنامه اضطراب صفت ـ حالت و پرسشنامه افسردگی بک بود.
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل دو عاملی پرسشنامه (عامل نگرانی عمومی و فقدان نگرانی) نسبت به مدل تکعاملی دارای برازش بهتری است. ضرایب همسانی درونی و بازآزمایی (با فاصله زمانی 1 ماه) پرسشنامه درحد بالایی بود. همچنین همبستگی معنیدار نمرات پرسشنامه با نمرات اضطراب صفت و افسردگی بیانگر روایی پرسشنامه بود. از دیگر یافتههای پژوهش این بود که نمرات نگرانی دختران به طور معنیداری بیشتر از نمرات پسران بود.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بیانگر این است که نسخه فارسی پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا در اندازهگیری نگرانی دانشجویان، از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است.
واژههایکلیدی: نگرانی، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا، ساختار عاملی، اعتبار، روایی
کلید واژگان
نگرانیپرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا
ساختار عاملی
اعتبار
روایی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2009-12-221388-10-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
شاپا
2008-501X2228-5180




