نقش اضطراب و افسردگی در تبیین اختلالات نارسایی توجه در کودکان دبستانی
(ندگان)پدیدآور
محمدزاده, علینجفی, محمودنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
مقدمه: اختلال فزون کنشی/نارسایی توجه با اضطراب و افسردگی در نمونه های بزرگسال و گروه های بالینی رابطه نشان داده است. به نظر می رسد تا این تاریخ رابطه مؤلفه های عاطفی اضطراب و افسردگی با اختلال فزون کنشی/نارسایی توجه در کودکان دبستانی بسیار اندک مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه دو اختلال ذکر شده در کودکان دبستانی انجام گرفت.
روش: بدین منظور نمونهای به حجم 1009 نفر (490 دختر و 519 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از نواحی چهارگانه مدارس ابتدایی شیراز، انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که اضطراب - افسردگی در تبیین تغییرات انواع سه گانه فزون کنشی/نارسایی توجه یعنی نارسایی توجه، فزون کنشی - تکانشگری و ترکیبی سهم قابل ملاحظه ای دارد. این یافته ها همسو با تحقیقات قبلی تفسیر گردید و نشان داد ساز وکار های مشترکی بین مؤلفه های عاطفی و فزون کنشی/نارسایی توجه وجود دارد.
نتیجهگیری: نارسایی توجه نقش اساسی در اشتراکات دو متغیر دارد و در این راستا شاید بتوان نوعی آمادگی ژنتیکی عمومی برای شکل گیری اختلالات نارسایی توجه و اضطراب - افسردگی را متصور شد.
واژههایکلیدی: اختلال فزون کنشی/نارسایی توجه، اضطراب، افسردگی، کودکان دبستانی
کلید واژگان
اختلال فزون کنشی/نارسایی توجهاضطراب
افسردگی
کودکان دبستانی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2009-12-221388-10-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
شاپا
2008-501X2228-5180




