تأثیر خودآموزی کلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک
(ندگان)پدیدآور
Hashemi, TEghbali, AAlilo, M. Mنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: این تحقیق به بررسی تأثیر آموزش خودآموزی کلامی بر علائم مرضی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک میپردازد. به عبارتی دسترسی به  این مسأله که آیا آموزش خودآموزی کلامی میتواند در بهبود علائم مرضی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک تأثیر مثبتی داشته باشد یا خیر، هدفی بود که پژوهش به قصد دستیابی به آنها انجام پذیرفت.
روش: این پژوهش از نوع طرح تجربی )آزمایشی) بود که در آن نمونهای شامل 20 نفر از دانش آموزان مبتلا به اختلال سلوک از مدارس شهر تبریز انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. در فرایند طرح، گروه آزمایشی در مدت 10 جلسه تحت آموزش خودآموزی کلامی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد.
 یافتهها: نتایج تحلیلهای به عمل آمده نشان داد که کاربرد و آموزش خودآموزی کلامی در کودکان مبتلا به اختلال سلوک موجب بهبود سازگاری اجتماعی و روابط بین فردی آنها میگردد. این یافتهها حائز تلویحات نظری و عملی در زمینههای بالینی بوده و به طور تفضیلی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.   
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که کاربرد و آموزش خود آموزی کلامی موجب بهبود سازگاری اجتماعی و روابط بین فردی دانش آموزان دارای اختلال سلوک میشود.
کلید واژگان
اختلال سلوکخودآموزیکلامی
سازگاری اجتماعی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2009-06-221388-04-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
شاپا
2008-501X2228-5180




