اثربخشی آموزش مهارت های زناشویی مبتنی بر مدل گاتمن بر پرخاشگری ارتباطی پنهان زنان
(ندگان)پدیدآور
کریمی, اصغراحمدی, صدیقهزهراکار, کیانوشنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: پرخاشگری ارتباطی از عوامل تأثیرگذار بر روابط زوج ها میباشد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زناشویی مبتنی بر مدل گاتمن بر پرخاشگری ارتباطی پنهانِ زنان انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و به شیوه پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل مادران دانش آموزان دختر دبستانی مدرسه بهشت شهرستان شهریار در سال 1397 نمونهای شامل 30 زن واجد شرایط به شیوه داوطلبانه انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله درمانی را دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار ماند. دو گروه بوسیله مقیاس پرخاشگری ارتباطی پنهان نلسون و کارول، در مرحله پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافته ها: تحلیل دادهها نشان داد که بین زنان دو گروه از لحاظ میزان پرخاشگری ارتباطی پنهان تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش مهارت ها باعث کاهش پرخاشگری ارتباطی پنهان در زنان گروه آزمایش شد. نتیجه گیری: آموزش مهارتهای زناشویی مبتنی بر مدل گاتمن باعث کاهش پرخاشگری ارتباطی پنهان زنان میگردد و لذا به درمانگران قابل توصیه است.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: مهارتهای زناشوییگاتمن
پرخاشگری ارتباطی پنهان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراناستادیار، گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
شاپا
2008-501X2228-5180




