• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 11, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 11, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش مهارت های زناشویی مبتنی بر مدل گاتمن بر پرخاشگری ارتباطی پنهان زنان

    (ندگان)پدیدآور
    کریمی, اصغراحمدی, صدیقهزهراکار, کیانوش
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    774.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: پرخاشگری ارتباطی از عوامل تأثیرگذار بر روابط زوج ها می­باشد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت­ های زناشویی مبتنی بر مدل گاتمن بر پرخاشگری ارتباطی پنهانِ زنان انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و به شیوه پیش آزمون ­– پس­ آزمون با گروه گواه می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل مادران دانش­ آموزان دختر دبستانی مدرسه بهشت شهرستان شهریار در سال 1397 نمونه‌ای شامل 30 زن واجد شرایط به شیوه داوطلبانه انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله درمانی را دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار ماند. دو گروه بوسیله مقیاس پرخاشگری ارتباطی پنهان نلسون و کارول، در مرحله پیش ­آزمون و پس­ آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافته­ ها: تحلیل داده­ها نشان داد که بین زنان دو گروه از لحاظ میزان پرخاشگری ارتباطی پنهان تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش مهارت­ ها باعث کاهش پرخاشگری ارتباطی پنهان در زنان گروه آزمایش شد. نتیجه ­گیری: آموزش مهارت­های زناشویی مبتنی بر مدل گاتمن باعث کاهش پرخاشگری ارتباطی پنهان زنان می‌گردد و لذا به درمانگران قابل توصیه است.
    کلید واژگان
    واژه‌های کلیدی: مهارت‌های زناشویی
    گاتمن
    پرخاشگری ارتباطی پنهان

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه سمنان
    Semnan University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

    شاپا
    2008-501X
    2228-5180
    URI
    https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2020.17365.1640
    https://jcp.semnan.ac.ir/article_4452.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282963

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب