• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش بینی نوموفوبیا بر اساس وضعیت خلقی و حساسیت اضطرابی: تحلیل نقش تعدیل کنندگی جنسیت

    (ندگان)پدیدآور
    دلاورپور, محمدآقابهار, مهساقدس, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    565.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: استفاده آسیب‌زا از گوشی‌های هوشمند می‌تواند تأثیرات منفی بر جنبه‌های مختلف زندگی افراد داشته باشد. یکی از این تأثیرات منفی، شیوع پدیده‌ای روانشناختی موسوم به نوموفوبیا است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش وضعیت خلقی و حساسیت اضطرابی در پیش­ بینی نوموفوبیا با توجه به نقش تعدیل گر جنسیت انجام شد. روش: روش ‌شناسی این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. مشارکت­ کنندگان شامل دانشجویان کارشناسی دانشگاه سمنان بودند که با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس به تعداد ۱۹۱ نفر (۹۴ دختر و 97 پسر) انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های نوموفوبیا، فهرست عواطف مثبتی و منفی (پاناس) و شاخص حساسیت اضطرابی 3 گردآوری شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد یافته­ ها: نتایج نشان داد که هم عاطفه مثبت و هم عاطفه منفی و همچنین حساسیت اضطرابی، به طور مثبت و معناداری نوموفوبیا را پیش­ بینی می‌کنند. تحلیل اثرات تعدیل­ کنندگی جنسیت نیز آشکار ساخت که صرفاً عاطفه مثبت در پسران و عاطفه منفی در دختران، توان پیش­ بینی نوموفوبیا را دارند. هر چند در این دو گروه، حساسیت اضطرابی، پیش­ بینی کننده مثبت نوموفوبیا بود، اما مقدار ضریب پیش­بینی در گروه پسران، بیشتر بود. نتیجه­ گیری: نتیجه به دست آمده بیانگر وجود آمادگی‌های خلقی و شناختی برای آسیب­ پذیری نسبت به نوموفوبیا و الگوی متفاوت این آسیب ­پذیری در دختران و پسران دانشجو است.
    کلید واژگان
    نوموفوبیا
    خلق
    عاطفه مثبت و منفی
    حساسیت اضطرابی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    دانشگاه سمنان
    Semnan University
    سازمان پدید آورنده
    روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان
    روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان ایران
    روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان ، ایران

    شاپا
    2008-501X
    2228-5180
    URI
    https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2019.18281.1707
    https://jcp.semnan.ac.ir/article_4135.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282940

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب