مقایسه تنظیم هیجان و انعطافپذیری شناختی در نمونههای غیربالینی نوجوانان با علائم اختلال اضطراب فراگیر و اختلال اضطراب اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
سپهوند, تورجمرادی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: دواختلال اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی از اختلالاتی شایع در کودکان و نوجوانان بشمار میروند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه نظمدهی هیجان و انعطافپذیری شناختی در بین نمونههای غیربالینی نوجوانان با علائم اختلال اضطراب فراگیر و اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد. روش: با یک طرح علی مقایسهای از جامعه آماری شامل دانشآموزان متوسطه اول شهرستان خرمآباد دو گروه بر مبنای نمرات برش مقیاسهای اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی و تشخیص روانشناس انتخاب شدند. همه آزمودنیها از لحاظ نمرات مقیاسهای دشواریهای تنظیم هیجان و انعطافپذیری شناختی مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره تفاوت معناداری را در ترکیب خطی متغیرهای وابسته برای دو گروه نشان داد. آزمونهای تک متغیری تحلیل واریانس نیز نشان داد که دانشآموزان دارای اضطراب فراگیر مشکلات بیشتری در راهبردهای تنظیم هیجان و دانشآموزان دارای اضطراب اجتماعی مشکلات بیشتری در آگاهی هیجانی، اما در عین حال سطوح بالاتری (مشکلات کمتری) از انعطافپذیری شناختی (در جایگزینها) را داشتند. در دیگر متغیرها بین دو گروه تفاوت معناداری نبود. نتیجهگیری: اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی در نوجوانان در مؤلفههای مربوط به دشواریهای تنظیم هیجان و انعطافپذیری شناختی متفاوت هستند. بنابراین  ملاحظات ارزشیابی، تشخیص، و درمان باید با تأکید بر این تفاوتها در هر دو  اختلال صورت گیرد .
کلید واژگان
نوجواناناضطراب فراگیر
اضطراب اجتماعی
تنظیم هیجان
انعطافپذیری شناختی
تخصصی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اراک، اراک، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
شاپا
2008-501X2228-5180




