اثربخشی آموزش تاب آوری بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب دانش آموزان دختر دبیرستان
(ندگان)پدیدآور
نصیرزاده, زیبارضایی, علیمحمدمحمدی فر, محمد علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: هدف حاضر بررسی اثربخشی آموزش تابآوری بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب، دانش آموزان دختر دبیرستانی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی است که در آن از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دبیرستان شهر الشترکه در سال 95 مشغول تحصیل بودند. به منظور انتخاب نمونه از بین دانش آموزانی که نمرات آنها در ترکیب متغیرهای وابسته بیش از یک انحراف استاندارد بالاتر از متوسط بود 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 15 نفره تقسیم شدند. در نهایت به صورت تصادف یکی از گروهها به عنوان گروه آزمایش و گروه دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. و گروه آزمایش12 جلسه برنامه آموزش تابآوری را دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل هیچگونه آموزشی ارائه نشد. هر دو گروه پرسشنامه احساس تنهایی و اضطراب را قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند. یافتهها: دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) و تک متغیره (آنوا) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میزان احساس تنهایی و اضطراب گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافت. نتیجهگیری: نتایج تحقیق کاهش سطح تنهایی و اضطراب دانشجویان را بدنبال آموزش تابآوری نشان میدهد. بر اساس نتایج پژوهش پیشنهاد میشود به منظور کاهش احساس تنهایی و اضطراب دانش آموزان از مداخله آموزش تاب آوری بهره گرفته شود.
کلید واژگان
احساس تنهاییاضطراب
تاب آوری
تخصصی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایراناستادیار، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
شاپا
2008-501X2228-5180




