| dc.contributor.author | رضایی, علی محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | صفایی, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | هاشمی, فاطمه سادات | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:28:44Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:28:44Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T05:28:44Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T05:28:44Z | |
| dc.date.issued | 2013-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-01-29 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-11-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رضایی, علی محمد, صفایی, مریم, هاشمی, فاطمه سادات. (1392). ویژگیهای روانسنجی مقیاس احساس تنهایی دانشجویان (SLFS). روان شناسی بالینی, 5(3), 81-90. doi: 10.22075/jcp.2017.2138 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-501X | |
| dc.identifier.issn | 2228-5180 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2017.2138 | |
| dc.identifier.uri | https://jcp.semnan.ac.ir/article_2138.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282734 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس احساس تنهایی آشر و همکاران بود.
روش: تعداد 376 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به ابزارهای پژوهش (مقیاس احساس تنهایی آشر و همکاران و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافتهها: برای تعیین روایی سازه مقیاس احساس تنهایی (SLFS) از روش تحلیل عاملی و روایی همگرا استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مقیاس احساس تنهایی SLFS، دو عامل تنهایی عاطفی و تنهایی اجتماعی را اندازه گیری میکند. نتایج روایی همگرا نیز نشان داد که بین احساس تنهایی و افسرگی، اضطراب و استرس رابطه معنی داری وجود دارد. اعتبار مقیاس احساس تنهایی (SLFS) با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 84/0، تنهایی عاطفی 82/0 و تنهایی اجتماعی 71/0 به دست آمد که همگی رضایت بخش میباشند.
نتیجهگیری: با توجه به سهولت اجرا، سهولت نمره گذاری، سهولت تعبیر و تفسیر، زمان اندک برای پاسخ گویی (3 تا 5 دقیقه)، قابلیت اجرا به صورت فردی و گروهی، عملی بودن، روایی و اعتبار مناسب، نتیجه گرفته میشود که مقیاس احساس تنهایی (SLFS) ابزار مناسبی برای اندازه گیری احساس تنهایی دانشجویان میباشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 339 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه سمنان | fa_IR |
| dc.publisher | Semnan University | en_US |
| dc.relation.ispartof | روان شناسی بالینی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Clinical Psychology | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2017.2138 | |
| dc.subject | واژههایکلیدی: مقیاس احساس تنهایی | fa_IR |
| dc.subject | روایی | fa_IR |
| dc.subject | اعتبار | fa_IR |
| dc.subject | ویژگیهای روانسنجی | fa_IR |
| dc.title | ویژگیهای روانسنجی مقیاس احساس تنهایی دانشجویان (SLFS) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 81 | |
| dc.citation.epage | 90 | |