ویژگیهای روانسنجی مقیاس احساس تنهایی دانشجویان (SLFS)
(ندگان)پدیدآور
رضایی, علی محمدصفایی, مریمهاشمی, فاطمه ساداتنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس احساس تنهایی آشر و همکاران بود.
روش: تعداد 376 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به ابزارهای پژوهش (مقیاس احساس تنهایی آشر و همکاران و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافتهها: برای تعیین روایی سازه مقیاس احساس تنهایی (SLFS) از روش تحلیل عاملی و روایی همگرا استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مقیاس احساس تنهایی SLFS، دو عامل تنهایی عاطفی و تنهایی اجتماعی را اندازه گیری میکند. نتایج روایی همگرا نیز نشان داد که بین احساس تنهایی و افسرگی، اضطراب و استرس رابطه معنی داری وجود دارد. اعتبار مقیاس احساس تنهایی (SLFS) با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 84/0، تنهایی عاطفی 82/0 و تنهایی اجتماعی 71/0 به دست آمد که همگی رضایت بخش میباشند.
نتیجهگیری: با توجه به سهولت اجرا، سهولت نمره گذاری، سهولت تعبیر و تفسیر، زمان اندک برای پاسخ گویی (3 تا 5 دقیقه)، قابلیت اجرا به صورت فردی و گروهی، عملی بودن، روایی و اعتبار مناسب، نتیجه گرفته میشود که مقیاس احساس تنهایی (SLFS) ابزار مناسبی برای اندازه گیری احساس تنهایی دانشجویان میباشد.
کلید واژگان
واژههایکلیدی: مقیاس احساس تنهایی روایی
اعتبار
ویژگیهای روانسنجی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
شاپا
2008-501X2228-5180




