تأثیر آموزش مهارت نظمجویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک در وسوسهی افراد مبتلا به سوء مصرف مواد: مطالعهی تک آزمودنی
(ندگان)پدیدآور
بابایی, زهراحسنی, جعفرمحمدخانی, شهرامنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
مقدمه: در فرایند درمان و پیشگیری از بازگشت اعتیاد، حالتهای هیجانی منفی و مثبت، و وسوسه از مهمترین عوامل خطر بازگشت میباشد. هدف مطالعهی حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت نظمجویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک در کاهش وسوسهی افراد مبتلا به سوء مصرف مواد بود.
روش: پژوهش در چارچوب طرحهای تجربی تک آزمودنی با استفاده از طرح خطوط پایه چندگانهی پلکانی اجرا شد. بر اساس میزان تمایل به شرکت در مطالعه، مصاحبهی تشخیصی ساختار یافته و ملاکهای ورود، از میان بیماران مرد مبتلا به سوء مصرف مواد، سه نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. هر سه آزمودنی به صورت انفرادی در خلال ده جلسه تحت آموزش مهارت نظمجویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک قرار گرفتند. به منظور سنجش وسوسه از نسخهی فارسی پرسشنامهی عقاید وسوسه انگیز (بک، 1993) استفاده شد.
یافتهها: آموزش مهارت نظمجویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک به آزمودنیهای پژوهش موجب کاهش چشمگیر نمرات وسوسه در مقیاس عقاید وسوسهانگیز شد، به طوری که نمرات در طی ده جلسهی مداخلهی آموزشی کاهش قابل توجهی نسبت به نمرات خط پایه داشتند. بازبینی دیداری نمودارهای اثربخشی و اندازهی ضریب تأثیر نیز بیانگر کاهش معنادار و قابل توجّه شدت وسوسهی آزمودنیها بود.
نتیجهگیری: آزمودنیهای مداخلات آموزشی نظمجویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک میتواند در انتخاب راهبردهای مقابلهای با وسوسه مؤثر واقع شود و تلویحات کاربردی مطلوبی در زمینه درمان و پیشگیری از بازگشت سوء مصرف مواد دارد.
کلید واژگان
واژههایکلیدی: رفتار درمانی دیالکتیکسوء مصرف مواد
نظمجویی هیجان
وسوسه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه خوارزمیگروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی
گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی
شاپا
2008-501X2228-5180




